خبرگزاری فارس: دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور گفت: طرح تفسیر در 7 هزار و طرح تلاوت نور در 25 هزار مسجد کشور برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از دبیرخانه امور مساجد آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی امروز در جمع مدیران مسئول، ائمه جماعات و رابطان فرهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی افزود: لازمه مقابله با جنگ نرم دانایی است، از این رو کانون‌های مساجد باید از لحاظ علمی نیز تقویت شوند.
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور اظهار داشت: ارائه طرح ابتکاری تفسیر نور در مساجد از سوی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور مورد استقبال قرار گرفته است.
سلیمانی با بیان اینکه هم اکنون 100 دانشگاه مجری طرح تلاوت نور هستند، ادامه داد: در چهار سال گذشته نزدیک به 600 هزار جلد قرآن به مساجد و دانشگاه‌های کشور فرستاده‌ایم.
وی خواستار توجه بیش از پیش متولیان مساجد به برپایی جلسات تفسیر قرآن شد و گفت: طرح تفسیر در 7 هزار مسجد و طرح تلاوت نور در 25 هزار مسجد کشور برگزار می شود.
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در ادامه اظهار داشت: برای جذب جوانان به مساجد هفت جشنواره فرهنگی و هنری پیش‌بینی و برگزار شد که با استقبال جوانان همراه بود.
وی گفت: اگر بتوانیم جوانان را جذب فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد کنیم، خواهیم توانست با هنر دینی مقابل ناتوی فرهنگی دشمنان بایستیم.
وی با بیان اینکه ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور از ارتقای سطح علمی کانون‌ها غافل نشده است، گفت: در طول سال و در نوبت‌های مختلف، اقدام به ارسال کتب کمک آموزشی به کانون‌های مساجد سراسر کشور کرده‌ایم.
سلیمانی تصریح کرد: لازمه مقابله با جنگ نرم دشمنان دانایی است، از این رو کانون‌های مساجد به عنوان سنگرهای فرهنگی نظام، باید از لحاظ علمی نیز تقویت شوند.
وی در ادامه با تشریح ویژه برنامه‌های آموزشی ستاد عالی کانون های مساجد کشور در شهرهای مشهد و تهران اظهار داشت: باید نیروهای جوان و خلاق مساجد تحت آموزش‌های مستمر قرار گیرند.



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/۳٠ | ٧:٤٧ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

شهادت امام جواد(ع) پایانى است‏بر تلاشهاى چشمگیر و پر فروغش.‏تلاشهایى که خلفاى بنى عباس و دشمنانش را آنچنان غافلگیر نمودکه نتوانستند آن حضرت را تحمل نمایند و بدین جهت در صدد شهادت‏آن حضرت بر آمدند. این نوشتار نگاهى است‏به عوامل و موجبات‏شهادت آن حضرت.


هشتمین امام معصوم(ع) در انتظار پسر و شیعیان در تب و تاب‏رویت جمال جواد الائمه(ع) بودند. حدود چهل و هفتمین بهار عمرامام رضا(ع) سپرى مى‏شد اما هنوز فرزندى کاشانه پر فروغش رافروزان نساخته بود. از طرفى حضرت مورد طعنه دشمنان و زخم زبان‏آنها قرار داشت که گاه بوسیله نامه نیز آن حضرت را مورد آزارقرار مى‏دادند که نمونه آن را مى‏توان در مکتوب «حسین ابن‏قیاما» مشاهده کرد. او که از سران «واقفیه‏» بود در نامه‏اى‏به امام رضا(ع) مى‏نویسد: چگونه ممکن است امام باشى در صورتى‏که فرزندى ندارى و امام(ع) پاسخ او را چنین نگاشت که از کجامى‏دانى که من فرزندى نخواهم داشت چند روزى طول نخواهد کشید که‏خداوند به من پسرى عنایت‏خواهد کرد که حق را از باطل جدامى‏کند. تا اینکه طبق پیش بینى امام (ع) در رمضان سال 195 هجرى‏و به نقل از ابن عیاش در دهم رجب آن سال ستاره امام جواد(ع)متجلى شد و مادرش «سبیکه‏» را که از خاندان «ماریه قبطیه‏»همسر پیامبر(ص) بود و به فرموده امام رضا(ع) آفرینشى پاکیزه ومنزه داشت. مرتبت و مقامى والاتر بخشید.
ولادت امام جواد(ع) تمامى شایعات مربوط به امام رضا(ع) راپایان بخشید و دلهره و اضطراب را از میان شیعیان زدود. بدین‏جهت، که امام در حق فرزندش فرمود: این مولودى است که براى‏شیعیان ما «در این زمان‏» با برکت‏تر از او زاده نشده است.
مولودى که حدود شانزده سال رهبرى و امامت‏شیعیان را عهده دارشدو در این راستا آثارى شگفت از خویش به یادگار گذارد و مکتب‏علمى، اجتماعى شیعه را جلوه خاص بخشید.
شهادت آن بزرگوار پایانى است‏بر تلاشهاى چشمگیر و پر فروغش‏تلاشهایى که خلفاى بنى عباس و دشمنانش را آنچنان غافلگیر نمودکه نتوانستند آن حضرت را تحمل نمایند و بدین جهت در صدد شهادت‏آن حضرت بر آمدند و این نوشتار نگاهى است‏به عوامل و موجبات‏شهادت آن حضرت که در این زمینه به بررسى سه عامل مى‏پردازیم:
تقواى الهى و عدم همراهى با فساد در بار

مى‏دانیم که یکى از القاب آن حضرت «تقى‏» است و این به خاطره‏جلوه و ظهور خاصى است که تقواى الهى آن امام همام در اجتماع‏آن روز نموده و جهانى از پاکى و عفاف و تقوا را فرا راه‏دیدگان قرار داده بود و الا تمامى معصومین بر خور دار از صفت‏تقوا و عصمت الهى هستند چنانکه همه «صادق‏» راستگو و«کاظم‏» فرو برنده خشم و «زین العابدین‏» زیباترین روح‏پرستنده‏» هستند.

اما فرهنگ القاب معصومین ریشه‏اى اجتماعى وبرخاسته از عنایت الهى دارد که لقب «تقى‏» نیز از این مقوله‏است نگاهى به شرایط اجتماعى آن بزرگوار و وضعیت درباریان مارا بدین نکته رهنمون مى‏کند که دشمن تلاشى پیگیر داشت تا به‏گمان خود آن حضرت را با عیاشیها و فساد دربار براى یک بارهم‏که شده است آلوده کند و در نتیجه آن حضرت را از چشم شیعیان وطرفدارانش که او را به خاطر پاکى و طهارت الهى‏اش مى ستودندساقط کند و حتى مامون براى کشاندن آن حضرت به بزم درباردخترش ام الفضل را به عقد آن حضرت در آورد و در این جهت دستورلازم را نیز صادر کرد. اما راه بجایى نبرد و پاکى و تقواى‏امامت‏بر اندیشه باطل مامونى پیروز گشت و نورانیتى مضاعف‏یافت. این بار کافى است روایت ذیل را مرور کنیم.
ابن شهرآشوب در کتاب «مناقب‏» از محمد بن ریان نقل مى‏کند که‏مامون درباره امام محمد تقى(ع) به هر نیرنگى دست زد شایدبتواند آن حضرت را مانند خود اهل دنیا نماید و به فسق و لهواو را متمایل کند به نتیجه‏اى نرسید تا زمانى که خواست دخترخود را به خانه آن حضرت بفرستد دستور داد صد کنیزک اززیباترین کنیزکان را بگمارند تا زمانیکه امام جواد(ع) براى‏حضور در مجلس دامادى وارد مى‏شود با جامهاى جواهر نشان از اواستقبال کنند کنیزان به آن دستور العمل رفتار کردند ولى حضرت‏توجهى به آنها ننمود
و مردى بود به نام «مخارق‏» که آوازه‏خوان بود و بربط نواز و ریشى دراز داشت. مامون او را طلبید واز او خواست که تلاش خود را جهت متمایل نمودن امام به امورمزبور بکار گیرد. مخارق به مامون گفت اگر ابوجعفر(ع) کمترین‏علاقه‏اى به دنیا داشته باشد من به تنهایى مقصود تو را تامین‏مى‏کنم. پس نشست مقابل آن حضرت و آواز خود را بلند کرد بگونه‏اى‏که اهل خانه دورش گرد آمدند و شروع کرد به نواختن عود و آوازخوانى. ساعتى چنین کرد ولى دید حضرت جواد(ع) نه به سوى او ونه به راست و چپ خود هیچ توجهى ننمود. سپس سربرداشت و رو به‏آن مرد کرد و فرمود، «اتق الله یاذاالعثنون‏» از خدا پروا کن‏اى ریش دراز پس عود و بربط از دست آن مرد افتاد و دستش از کارافتاد تا آن که بمرد. مامون از او پرسید تو را چه شد؟ گفت:وقتى که ابو جعفر(ع) فریاد برکشید آن چنان هراسیدم که هرگز به‏حالت اول باز نخواهم گشت.
روایت فوق بیانگر عمق توطئه مامون‏جهت نشانه گرفتن تقواى الهى امام جواد(ع) مى‏باشد که عصمت الهى‏امام جواد(ع) نقشه‏هاى آنان را نقش بر آب مى‏نمود. و در همین‏راستا سخن دیگرى که از «ابن ابى داود» نقل شده است که درجمع اطرافیان خود گفت:
خلیفه به این فکر افتاده است که ابوجعفر(ع) را براى شیعیان وپیروانش به صورت زشت و مست نا متعادل آلوده به عطر مخصوص زنان‏نمودار کند. نظر شما در این باره چیست؟ آنها مى‏گویند اینکاردلیل شیعیان و حجت آنرا از بین خواهد برد اما فردى از میان‏آنان‏مى‏گوید جاسوسهایى از میان شیعیان برایم این چنین خبرآورده‏اند که شیعیان مى‏گویند در هر زمان باید حجتى الهى باشد وهرگاه حکومت متعرض فردى که چنین مقامى نزد آنان دارد بشود خودبهترین دلیل ست‏بر اینکه او حجت‏خداست. پس از آن «ابن ابى‏داود» خبر را به خلیفه منتقل مى‏کند دراین هنگام خلیفه این‏چنین اظهار نظر مى‏کند که «امروز در باره اینها هیچ چاره وحیله‏اى وجود ندارد. ابوجعفر را اذیت نکنید. پس از نومیدى ازهمراهى امام و درخشش هرچه بیشتر جلوه‏هاى پاکى و تقواى امام‏بود که دشمن تصمیم به شهادت امام(ع) را مى‏گیرد زیرا که هر روزشخصیت امام فروغى فروزانفتر به خویش مى‏گیرد و دلهاى مشتاق‏پاکى و عفاف را هرچه بیشتر بسوى خویش جذب مى‏کند.
و امام (ع)خود بى رغبتى و ناراحتى خویش را از وضعیت دربار و همراهى آنان‏اظهار مى‏داشت. «حسین مکارى‏» مى‏گوید: در بغداد بر ابوجعفر(ع)وارد شدم و در نزد خلیفه بانهایت جلالت مى‏زیست. با خود گفتم که‏حضرت جواد(ع) با این موقعیت که در اینجا دارد دیگر به مدینه‏برنخواهد گشت. چون این خیال در خاطر من گذشت دیدم امام سرش راپایین انداخت و پس از اندکى سربلند کرد در حالى‏که رنگ مبارکش‏زرد شده بود، فرمود: «اى حسین نان جو با نمک نیمکوب در حرم‏رسولخدا(ص) نزد من بهتر است از آنچه که مشاهده مى‏کنى.
برترى دانش و تفوق علمى
دومین عامل شهادت امام جواد(ع) را مى‏توان حضور قوى و کار آمدحضرت در صحنه‏هاى علمى و برترى دانش آن حضرت بر شمرد زیرا که‏این امر ناتوانى خلیفه را در مقابل امام جواد(ع) که بسیارى‏خلافت را حق آنان مى‏دانستند به نمایش مى‏گذاشت. و ضعف بنیه علمى‏دانشمندان دربارى را هر چه بیشتر آشکار مى‏ساخت که از میان‏مباحثات متعدد حضرت یکى از آنها را برگزیده و نقل مى‏کنیم.
«زرقان‏» که با «ابن ابى داود» دوستى و صمیمیت داشت مى‏گویدیک روز ابن ابى داود از مجلس معتصم باز گشت، در حالى که به‏شدت افسرده و غمگین بود علت را جویا شدم گفت: امروز آرزو کردم‏که کاش بیست‏سال پیش مرده بودم پرسیدم چرا؟ گفت: به خاطر آنچه‏از ابوجعفر «امام جواد(ع‏») در مجلس معتصم برسرم آمد. گفتم:
جریان چه بود؟ گفت: شخصى به سرقت اعتراف کرد و از خلیفه‏«معتصم‏» خواست که با اجراى کیفر الهى او را پاک سازد. خلیفه‏همه فقها را گرد آورد و محمد ابن على «حضرت جواد(ع‏») را نیزفراخواند و از ما پرسید دست دزد از کجا باید قطع شود؟ من‏گفتم: از مچ دست. گفت: دلیل آن چیست؟ گفتم: چون منظور از دست‏در آیه تیمم «فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم‏»،صورت و دستهایتان‏را مسح کنید» تا مچ دست است. گروهى از فقها در این مطلب بامن موافق بودند و مى‏گفتند: دست دزد باید از مچ قطع شود ولى‏گروهى دیگر گفتند: لازم است از آرنج قطع شود و چون معتصم دلیل‏آن را پرسید گفتند: منظور از دست در آیه شریفه وضوء:
«فاغسلوا وجوهکم و ایدیکم الى المرافق‏» صورتها و دستهایتان‏را تا آرنج‏بشویید. تا آرنج است. آنگاه معتصم رو به محمد ابن‏على امام جواد(ع) کرد و پرسید: نظر شما در این مساله چیست؟
گفت: اینها نظر دادند، مرا معاف بدار. معتصم اصرار کرد و قسم‏داد که باید نظرتان را بگویید. محمد بن على (ع) گفت: چون قسم‏دادى نظرم را مى‏گویم. اینها در اشتباه‏اند. زیرا فقط انگشتان‏دزد باید قطع شود و بقیه دست‏باید باقى بماند. معتصم گفت: به‏چه دلیل؟
گفت: زیرا رسول خدا(ص) فرمود: سجده بر هفت عضو بدن تحقق‏مى‏پذیرد. بنابراین اگر دست دزد از مچ یا آرنج قطع شود دستى‏براى او نمى‏ماند تا سجده نماز را به جا آورد و نیز خداى متعال‏مى‏فرماید: «و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا» سجده‏گاهها از آن خداست. پس هیچ کس را همراه با خدا مخوانید. ابن‏ابى داود مى‏گوید: معتصم جواب محمد بن على را پسندید دستور دادانگشتان دزد را قطع کنند و من همانجا آرزوى مرگ کردم. پس ازسه روز ابن ابى داود به حضور معتصم مى رسد و مى‏گوید: به معتصم‏گفتم خیر خواهى براى امیرالمومنین بر من واجب است و من در این‏جهت‏سخنى مى‏گویم که مى‏دانم با آن به آتش جهنم مى‏افتم. معتصم‏گفت آن سخن چیست؟ گفتم:
چگونه امیرالمومنین براى امرى از امور دینى که اتفاق افتاده‏است‏به خاطر گفته مردى که نیمى از مردم به امامت او معتقدند وادعا مى‏کنند او از امیرالمومنین شایسته‏تر به مقام اوست، تمامى‏سخنان آن علماء و فقها را رها کرده و به حکم آن مرد حکم کرد؟
پس رنگ معتصم تغییر کرد و متوجه هشدار من شد و گفت: خدا را دربرابر این خیرخواهیت‏به تو پاداش نیک عطا کند و پس از آن بودکه تصمیم به شهادت امام (ع) گرفت.
بزرگداشت نهضتهاى شیعى
حسین بن على مشهور به شهید فخ نواده حضرت مجتبى(ع) در زمان‏یکى از خلفاى بنى عباس به نام هادى عباسى قیام کرد. یاد و نام‏او سندى بر محکومیت‏بنى عباس تلقى مى‏شد و حماسه نهضتهاى شیعى‏علیه خلفاى عباسى را در خاطره‏ها تجدید مینمود.
در حمایت ازاین شهید انقلابى روایتى نیز از امام جواد(ع) مى‏خوانیم: «پس‏از فاجعه کربلا هیچ فاجعه‏اى براى ما بزرگتر از فاجعه فخ نبوده‏است.» یکى از نویسندگان در حکمت نقش انگشترى امام جواد(ع)«نعم‏القادر الله‏» مى‏نویسد: بعد از آن که «مامون‏» همه‏انقلابها را سرکوب نموده و تمامى صداها را خفه کرد. طبیعى بودکه مامون و عباسیان و یارانشان احساس کنند که به نهایت‏آروزیشان رسیده و به ارزشمندترین آرمانهایشان که عبارت بود ازمحکم ساختن پایه‏هاى حکومت و سلطنتشان به طورى که دیگر هیچ‏نیرویى توان ایستادن در برابر جبروت و سرکشى آنان نداشته اشددست‏یافته‏اند ولى مى‏بینیم که بعد از این همه، نقش انگشترى‏امام جواد(ع) در برابر تمامى تصورات آنان قد علم مى‏کند وتمامى مظاهر و سرکشى و ستم آنان را محکوم مى‏کند آن نقش این‏جمله است «نعم القادرالله‏» چه نیکو توانمندى است‏خدا.
و در این راستاست که معتصم پس از این که از مردم بیعت‏براى‏خود گرفت جویاى حال امام جواد(ع) شد و دستور داد که امام‏جواد(ع) و همسرش ام الفضل را به بغداد فرا خوانند. زیرا که‏حضور و نام و یاد آن بزرگوار حماسه جهاد و پرچم آزادگى و عزت‏ایمان است و جلوه امامت و وصایتش مهر باطلى است‏بر خلافتهاى‏باطل بنى عباس.
درود و سلام و صلوات خدا بر جواد الائمه(ع) آن هنگام که بامیلادش جلوه زیباى مبارک‏ترین مولود را رقم زد و آن هنگام که باقامت زیباى امامت‏خویش قیامتى از شکوه و جلال و عظمت الهى رامتجلى ساخت و آن زمان که در آخر ذى قعده سال 220 هجرى دیده ازجهان فرو بست و با غروب غمگنانه و افتخار آفرین خویش تجلى بخش‏آیات جهاد و شهادت گشت.
نویسنده:عباس کوثرى

وبلاگ افق اردیب شهادت حضرت امام محمد تقی(جوادالائمه) را به محضر بقیه الله العظم و نایب برحقش حضرت آیت الله خامنه ای (دامه ظله ) و بر تمام شیعیان جهان تسلیت عرض می نماید. 



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/٢٧ | ٧:۳٠ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

به اطلاع همشهریان عزیز می رساند شرکت تعاونی میثاق اردیب با اولین تولید خود در خدمت شماست

آجر میثاق اردیب

جهت سفارش دهی با شماره تلفن  ٠٩١٣٩۵٣٧۶٢٩ تماس حاصل نمایید.

قیمت ها شکسته شد

هر تن آجر میثاق فقط 500/20تومان



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/٢٥ | ٧:٢۱ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

١- کوره آجرپزی علیرضا جعفری(علی ابوالفضل)به بهره برداری رسید.طبق شنیده ها آجر پای کوره تنی ۵٠٠/١٩ (نوزده هزار و پانصد تومن) بارگیری می شود که با این حساب هر تن آجر اردیب ٢۵٠٠ تومن از آجر جندق ارزان تر است.رفقا و همشهری ها می توانند جهت سفارش آجر با این شماره  تماس بگیرند: ٠٩١٣٩۵٣٧۶٢٩

٢-برداشت زعفران در روستا آغاز شد.گفتنی است زعفران اردیب یکی از مرغوبترین نوع زعفران در منطقه می باشد.

٣- به زودی آسفالت جاده اردیب به آبگرم به پایان می رسد و انتظار می رود این جاده در دهه فجر به بهره برداری برسد.

 



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/٢٤ | ٧:٢۳ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()
ابوطالب طالبی در گفتگو با خبرنگار نایین نیوز در نائین اظهار داشت: پروژه تأمین آب شرب روستای هفتومان و حسین‌آباد با اعتباری بیش از ۲ میلیارد ریال در حال اجراست. وی افزود: اعتبارات پروژه انتقال آب از روستای ایراج به هفتومان به طول ۱۳کیلومتر، از محل اعتبارات استانی و اعتبارات خشکسالی سال ۸۷ و ۸۸ تأمین شده است. رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان نائین با اشاره به مراحل مطالعاتی قبل از اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: برای تأمین کمبود آب این روستاها در ابتدا حفر چاهی در منطقه هفتومان به اجرا در آمد که با توجه به بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها در این زمینه، برنامه دوم که خرید تملک چشمه آب بازیاب برای حل مشکل آب این روستاها بود، در دستور کار قرار گرفت. طالبی با اشاره به تملک شخصی آب چشمه بازیاب ادامه داد: برنامه دوم نیز با توجه به همکاری نکردن صاحبان آب چشمه بازیاب به نتیجه نرسید که بر این اساس پروژه انتقال آب از روستای ایراج که چاه‌های آن در تملک دولت قرار دارد، در دستور کار قرار گرفت. وی با اشاره به مراحل تصویب و اجرای پروژه بیان داشت: پس از انجام مطالعات، طرح کارشناسی این پروژه به استان ارائه و پس از ارجاع، در جلسه کمیته برنامه‌ریزی، که هر سال در محل فرمانداری نائین برگزار می‌شود، با حضور فرماندار، نماینده مردم نائین در مجلس، امام جمعه، کارشناسان استان و نائین و دیگر مسئولان تصویب شد. رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی نائین تصریح کرد: تأمین آب روستای ایراج از طریق دو چاه، یکی در داخل روستا با کیفیت آب مطلوب‌تر و دیگری در خارج روستا صورت می‌پذیرد که در حال حاضر خود روستای ایراج با کمبود آب مواجه نیست. طالبی با اشاره به نحوه لوله‌کشی مسیر گفت: این انتقال، از چاه خارج از محدوده روستای ایراج، فقط و فقط، برای تأمین آب غیرشرب روستاهای حسین‌آباد و هفتومان و برای مواقع کم آبی صورت می‌گیرد که با این وجود، لوله‌کشی مسیر نیز به گونه‌ای است که اولویت تأمین آب، با خود روستای ایراج است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، پروژه توسط پیمانکار در حال اجرا است، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری و همدلی مردم این روستاها و مناطق، شاهد اجرای هرچه مطلوب‌تر و سریع‌تر این پروژه باشیم.
 
توضیح مدیر وبلاگ افق اردیب:
         جناب آقای ابوطالب طالبی، سلام و عرض ارادت.
اما بعد
          ... (یادآوری تاریخ)
                            ... سال ۶١ هجری شمسی است،ایران در جنگ نابرار در مقابل عراق و صدام غاصب در حال دفاع از مرز و بوم خود است و کیلومترها این طرف تر در منطقه ای کویری نیز جنگی نابرابر شروع شده است و مردمان ٣ روستا دست در دست هم داده اند به مهر تا نگذارند سرسبزی و آبادانی به یغما برود!! ای کاش شما آن روزها مدیر و یا رئیس می بودی تا ببینی که حق همیشه پیروز است. جنگ هر روز بر سر انتقال آب این سه روستا به شهر شهید پرور خور بالا و بالاتر می گرفت. حکومت نظامی بود!!!مدارس تعطیل بود!!! و من کودکی ٧ ساله و تازه به مدرسه رفته بودم!!!از پدرم،مادرم،پدر و مادربزرگم،عمه،دایی،خاله و ... می پرسیدم چه خبر است؟ مگر زمان شاه برگشته که سربازان  پدران و مادران ما را می گیرند و چرا مردم هر شب الله اکبر می گویید و چرا ما مدرسه نمی رویم و چرا بر سر خیابانها سربازها ایستاده اند آن هم با تفنگ و ... و چرا شما روزها در خانه مخفی می شوید و شبها بیرون می آیید و هزاران چرای دیگر...؟؟؟؟؟؟؟ جناب آقای ابوطالب طالبی، می دانی  پدر بزرگم چه جوابی به من داد؟او گفت: پسرم اگر گلی را چند روز آب ندهی چه می شود؟ و من گفتم: خشک و پژمرده. او گفت: ما نمی خواهیم خشک و پژمرده شویم و برای همین مبارزه می کنیم.(داستان واقعی جالبی بود. مگه نه؟؟؟!!!)
          .... جناب آقای ابوطالب طالبی!! آن روزها گذشت و تمام شد و مردم ٣ روستا در کنار هم به پیروزی رسیدند و نگذاشتند پژمرده شوند. اما بزرگ تر که شدم، داستان واقعی بالا را یکبار دیگر از دوستان، پدر و مادرم پرسیدم و شنیدم و مرور کردم و دیدم که ٢ نکته بسیار حساس در آن وجود دارد:١- حق همیشه ماندنی و پیروز است و باطل نابود و رفتنی.٢- هیچ چیزی بر وحدت و همدلی نمی تواند غلیه کند.
         ... هشدار!!! جناب آقای ابوطالب طالبی !!! مردم این سه روستا(ایراج، اردیب و عروسان) هنوز هم در کنار یکدیگرند و  حاضرند جان خود را فدای آبادانی روستایشان کنند و بس.
        ... اما چند سوال جناب آقای ابوطالب طالبی!
                     ١- اعتبارات خشکسالی چه ربطی به پروژه های عمرانی دارد؟
                    ٢- طبق کدام سند و مدک می فرمایید که چاههای آب حوزه آبی ایراج در تملک دولت است؟
                    ٣- هفتومان چند نفر جمعیت دارد که باید بیش از  ٢ هزار میلیارد ریال خرج شود و آیا جمعیت ٣ روستای اردیب، ایراج و عروسان بیشتر است یا هفتومان(توجه: جمعیت ٣ روستا: ٢٠٠٠ نفر -هفتومان ١٠٠ نفر!!!!)؟
                  ۴- چرا بقیه پروژه های عمرانی روستاهای اردیب، ایراج و عروسان خوابیده (تعمیر قدیمی ترین آب انبارشهرستان در روستای اردیب، ساخت حوضچه جهت جلوگیری از هدر رفت آبهای هرز در زمستان در روستای اردیب از سال ٨۵ تا کنون اقذامی نشده و ... ) و فقطآب رسانی به هفتومان اولویت دارد؟
               ۵-گفته شما در خصوص تملک دولتی چاههای اطراف ایراج اگر هم با سند و مدرک درست باشد، سوال اینجاست که آیا کار کارشناسی جهت برداشت از آب این قبیل چاهها به عمل آمده است یا نه ؟ اگر کار کارشناسی شده است، سند آن را منتشر کنید؟
              ۶- دولت ما دولت مهرورزی و عدالت است و به گفته رئیس جمهور محترم مردم باید عدالت را در همه جا لمس کنند آیا این عین عدالت است که به خاطر ١٠٠ نفر جمعیتی بالغ بر ٢٠٠٠ نفر آسیب ببینند؟
             ٧- در دولت نهم و دهم آیا مردم ولی نعمت هستند یا مسوولین دولتی ؟؟ و اگرمردم ولی نعمت هستند ، چرا این موضوع مهم(انتقال آب) با مردم این ٣ روستا در میان گذاشته نشد؟چرا در جلسه ای که در بالا به آن اشاره کردید از شورا، دهیار و .. این سه روستا خبری نیست؟چرا دکتر حسنی که می خواستند در چنین جلسه ای حضور یابند با مردم این سه روستا در میان نگذاشتند و نظرات آنها را نشنیدند ؟
            ٨- امام جمعه محترم نایین از کجا مشکلات و معضلات مردم خطه کویری روستاهای جنوبی خور را  لمس می نمایند ؟؟؟ و چرا یک بار هم به چنین روستاهایی سر نزده و با مردم دیدار نداشته اند؟؟
          ٩-آقای طالبی اطلاع دقیقی در رابطه با مشکل آب این سه روستا دارید ؟؟ و اگر دارید پس چرا به فکر آب های هرز زمستان روستاهای ایراج و  اردیب نمی کنید ؟؟
           ١٠- چرا ...؟
          ... بیایید تا دیر نشده پیش وجدان خود راضی باشیم تا خدا هم از ما راضی باشد و بدانیم که این مقام ها و صندلی ها به ما وفا نمی کنند چون اگر وفا می کردند به من و شما و ما نمی رسید.
          ... و نکته آخر : آن روزها با سنگ و چوب و کتری و قوری و تفنگ و... چاه آب ایراچ را مردم پر کردند(سال ۶١) اما امروز با اعتراض و قلم و کاغذ و طومار و نامه و شکایت و گله مندی و...       اعتراض می کنیم تا به نتیجه برسیم.دولت هم طرف ماست چون به زعم دولتمردان واقعی، ما مردم ولی نعمت شما دولتی ها هستیم! یادتان باشد امروز دولت مهرورز احمدی نژاد بر سر کار است و توقعات از مسوولین دولتی بیشتر و بالاتر!!!!!! .


موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/٢٠ | ٧:۳٥ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

توضیح مدیر وبلاگ: این مطلب از قسمت نظرات خوانندگان وبلاگ«نسیم خور»برگرفته شده است و همچنین با کسب اجازه از جناب آقای سید علی موسوی منتشر می شود.

نام انگلیسی : khour salt lake

نام فارسی : دریاچه نمک خور



دریاچه نمک خور

سید علی موسوی


دریاچه نمک خور واقع در موقعیت جغرافیایی 15/55 درجه تا 15/56 درجه شرقی و 30/33 تا 30/34 درجه شمالی بزرگترین دریاچه فصلی نمک جهان (پلایا) می باشد . این دریاچه در قسمت مرکزی تا جنوبی کویر مرکزی ایران گسترش دارد . ارتفاع این دریاچه از سطح آبهای آزاد به طور متوسط 707 متر می باشد. و جزو کم ارتفاعترین نقاط در فلات ایران محسوب می شود .عمق نمک در این دریاچه بر خلاف سایر دریاچه های نمک مشابه در فلات مرکزی ایران بسیار نازک بوده که از 5 سانتیمتر تا 10 متر متغیر است . علت این تفاوت حرکت دائمی سفره های آبهای شور زیرزمینی و لجن های سیاه لایه های زیرین می باشد که از شکل گیری و تراکم پلتفرمهای نمکی جلوگیری میکند (کتاب کویرهای ایران). زمینهای اطراف این دریاچه در مناطق غربی , شرقی و شمالی بشدت باتلاقی با درصد چسبندگی زیاد و در مناطق جنوبی به صورت زمینهای پف کرده می باشد .

آب و هوای منطقه بسیار گرم و خشک و میزان ریزش باران در دریاچه به صورت میانگین 20 میلیمتر در سال می باشد . در هنگام بارش و ورود سیلابهای زمینهای اطراف به دریاچه سطحی از آب سطح دریاچه را فرا می گیرد .هرز آبهای ورودی به دلیل شوری کویرهای اطراف اشباع از نمک هستند و به دلیل گرمی بالای هوا به سرعت تبخیر شده نمک خود را در دریاچه باقی می گذارند . دمای هوا در گرمترین زمان به 55 درجه و در سرد ترین زمان (شب) به 25 درجه می رسد . میزان رطوبت هوا در فصول گرم در حدود بسیار ناچیزی کاهش می یابد . اختلاف زیاد درجه حرارت در روز و شب باعث شکسته شدن لایه نمک سطحی گشته و لایه های مرطوب زیرین از شکستهای ایجاد شده رطوبت خود را از دست می دهند که این عامل باعث شکل گیری چندضلعیهای نمکی (پلتفورم های نمکی) می گردد . همچنین حرکت لجنهای سیاه لایه های زیرین در این شکل گیری ها موثر است.

این کویر از دو چاله شمالی و جنوبی تشکیل شده که وسعت چاله جنوبی 3 برابر بزرگتر از چاله شمالی می باشد.ارتفاع از سطح دریا در چاله شمالی 15 متر بیش از چاله جنوبی می باشد. 20% سطح چاله شمالی را نمک سیاه تشکیل میدهد (کویر طبقه) در حالی که در چاله جنوبی این سطح تنها 5% می باشد. علت ایجاد اشکال تیز و انفجاری نمک سیاه در این منطقه به شرح زیر است. نمک سفید اشعه مادون قرمز خورشید را از خود عبور میدهد. بهترین سطح برای جذب این اشعه لجنهای سیاه رنگ لایه های زیرین است. این لجنها در اثر جذب این اشعه گرم می شوند و حالت انبساطی پیدا کرده و با فشاری که بر لایه های سطحی می آورند باعث شکسته شدن لایه های سطحی و خروج آنها از زمین به سطح کویر می شوند. این لجنهای سیاه پس از خشک شدن در اثر فرسایش بادی و باران اشکال تیز و برنده ای تشکیل میدهند که عملا حرکت خودرو و چهار پایان بر روی آنها را غیر ممکن می کند.

این دریاچه در فصول بارش به صورت مخلوطی از گل رس و نمک در می آید و در فصول خشک به صورت دریایی سفید از نمک تبدیل می شود . فشردگی نمک در لایه های زیرین رانندگی بر روی قسمتهایی از این دریاچه را بسیار سهل و آسان کرده است . در سالهای اخیر مطالعاتی جهت استخراج پتاس از این دریاچه صورت گرفته است که در صورت عملی شدن , این دریاچه را به بزرگترین معدن پتاس در جهان تبدیل خواهد کرد .

در سالهای اخیر و با رونق صنعت اکوتوریسم در ایران , قسمتهای جنوبی دریاچه مورد بازدید طبیعتگردان قرار می گیرد .

در زمانهای گذشته جاده عروسان به حلوان از این دریاچه می گذشته که سون هدین کویرنورد بزرگ سویدی نیز در کتاب کویرهای ایران به آن اشاره کرده است ولی به دلیل اشاره بومی های منطقه به خطرناک بودن مسیر , از عبور صرفنظر می کند .

راه های ورود به منطقه : مسیر اول مسیر آسفالته شهرستان خور به طبس بعد از طی مسافت 50 کیلومتر به قسمت جنوبی دریاچه می رسد . به علت باتلاقی بودن زمینهای اطراف و گاه خود دریاچه مسیر دیگری پبشنهاد نمی گردد . در صورتای که قصد حرکت با خودرو بر روی دریاچه را دارید حتما از راهنمای محلی استفاده کنید .



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/۱٩ | ٧:۳٤ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

جاده صدا میزند از دور قدمهای تو را
چشم تو زینت تاریکی نیست
پلکها را بتکان,کفش به پا کن,و بیا
و بیا تا جایی,که پر ماه به انگشت تو هشدار دهد
زمان روی کلوخی بنشیند با تو
و مزامیر شب اندام تو را,
مثل یک قطعه ئ آواز به خود جذب کنند
پارسایی است در انجا  که تو را خواهد گفت:
بهترین چیز رسیدن به نگاهیست که از حادثه عشق تر است...
(سهراب سپهری)

برگرفته از نظرات خوانندگان



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/۱۱ | ۱٠:۳٦ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/۱۱ | ٩:٥٥ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

با غروب آفتاب"

چند برگی به زمین می ریزد"

شاخه ها..!

همه در ماتم و غم"

و زمین مست" از بوی خزان"

می شود بستر سرد برگ ها

آسمان خاکستری ست...

یک نفر چشم به آن دوخته است"

چتر مغرورش را خواهد بست

تا که پاییز

همان فصل رسیدن تا جدایی ها را

خیس تر لمس کند"

بغض ها پی در پی می شکنند"

آسمان از ته دل می بارد.

بوی خاک نم زده در همه پنجره ها

 می پیچد"

برگ ها می دانند "

 که سقوط از بام رویا های پوچ زندگی"

 نزدیک است"

باد شلاق زنان می آید"

شاخه ها می شکنند"

برگ ها چون باران

در حیاط کوچک خانه مان می ریزند"

مادرم پنجره را..

   بی صدا  می بندد ".

و چراغ نیمه جان خانه را

با دمی خسته که از لالایی انبوه است"

در میان اشکهایش..

آرام..

خاموش خواهد کرد.

جشن پاییز هنوز"

 درمیان غربت کوچه ما

پا برجاست

 ناله باد "برای دختری نا بینا

خوش ترین آهنگ است

برگ ها ریز و درشت

زیر پای عابران

می میرند..!

و کسی نیست بگوید که چرا؟

در زمان مرگ نارنجی رنگشان"

با صدایی لرزان"

از بهاری نزدیک "سخن میگویند.!

برگرفته از سایت سحر



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/۱۱ | ٧:٢٧ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

                       

 دردهای من
    گرچه مثل دردهای مردم زمانه نیست
    درد مردم زمانه است...
    من ولی تمام استخوان بودنم
    لحظه های ساده سرودنم
    درد می کند...
     دردهای پوستی کجا؟
    درد دوستی کجا؟

برگرفته از سایت بچه کویر



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/۱۱ | ٧:٢۱ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()
هر چه فکر میکنیم میبینیم خیر دولت کریمه حاضر نیست برای چند خانواردر روستای هفتومان این همه هزینه کند مگر روستای هفتومان چند خانوار دارد واگر دولت تا 50 سال دیگه هم با تانکر آب از ایراج برای هفتومان ببرد باز هم نباید این همه هزینه کند طبق اخبار دریافتی از ایراج این پمپی که قراره سازمان آب گذارد  و این بتون ریزی که آقایان قرار است انجام دهند مشکوک میزند اگر بر فرض مثال ودر نهایت آب را خواستند به هفتومان ببرند باید منافع ایراج در نظر گرفته شود و همانطور که قبلا هم گفته شد امتیاز ویژه ای برای ایراج در نظر بگیرند ، اول از همه باید رضایت مردم ایراج وروستاهای اردیب وعروسان گرفته شودباید قبل از هرچیز مشکل آب آشامیدنی ایراج حل شود ،آبی که به هفتومان میرود فقط برای شرب باشد ، هر زمانی که روستای ایراج به این آب نیاز داشت انتقال آب قطع شود ، باید به طور دقیق مشخص شود در طول شبانه روز چه مقدار وبه مدت چند ساعت از این آب برای هفتومان استفاده میشود، در ضمن این آب رایگان نباید باشد ودر ازای آن باید پولی به شورا پرداخت شود که برای عمران روستا هزینه شود ومردم هم در جریان این موضوع قرار بگیرند البته اینها جدا از آن امتیاز ویژه ای است که خدمتتان عرض کردحتما با باید در این زمینه قرارداد محکمی بسته شود تا مانند دفعه قبل تمام قول وقرارها فراموش نشود  اگر به فکر ایراج هستید شماره تلفنهای سازمان آب روستایی در نایین واصفهان را اشغال کرده واعتراض خود را تا رسیدن به نتیجه مطلوب اعلام نمایید

از مردم روستاهای اردیب وعروسان هم در خواست همکاری داریم  چون انتقال آب از اه ایراج صد در صد   آب روستاهای اردیب وعروسان  را تحت تاثیر قرار خواهد داد این را بدانید که هفتومان فقط بهانه ومقدمه ای برای این کار است

آب را گل بکنید

تا به مقصود دل خود برسید

او نبود اهل سیاست که نوشت

آب را گل نکنید

او فقط شاعر بود

که بماند اثرش در تاریخ

آب را گل بکنید

در فرو دست انگار

برکه ای آب زلالی دارد

تا ندیده است کسی

زودتر گل بکنید

شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفها

آدرس شرکت:

 اصفهان - میدان جهاد 

کد پستی شرکت :

35745-81846

تلفنهای عمومی :

2369016 - 2364061 - 2363066  -0311  

تلفن پیام گیر :

2360035 - 0311

ایمیل شرکت: info@abfar-isfahan.ir
ایمیل مدیر عامل:  modir@abfar-isfahan.ir
ایمیل روابط عمومی: ravabet@abfar-isfahan

 

مصاحبه زیر مربوط به رییس سازمان آب روستایی نایین با سایت نایین نیوز در مرداد سال 1388میباشد

به گزارش خبرنگار نایین نیوز، ابوطالب طالبی، مدیر امور آبفا روستایی نایین در جلسه مدیریت بحران کم آبی نایین گفت: با توجه به خشکسالی حاکم بر شهرستان نایین، اکثر روستاهای شهر نایین با مشکل کمبود یا نبود آب مواجه اند که در راستای حل مشکل آب اهالی روستاها فقط می توان آبرسانی سیار انجام گیرد.وی ادامه داد: در این رابطه، تعداد 5 دستگاه تانکر مشغول آبرسانی به بیش از 135 روستای دارای بحران کم آبی شهرستان میباشد.طالبی خاطر نشان کرد: روستاهائی که آبرسانی سیار به آنها انجام می شود به سه دسته تقسیم میشود: اول روستاهایی هستند که کیفیت آب موجود در روستا مطلوب نمی باشد، دوم روستاهای که دارای شبکه آب هستند ولی با کمبود آب مواجهند و سوم روستاهای بدون آبی که زیر 10 خانوار سکنه دارند.وی اضافه کرد: در این تقسیم بندی، دسته اول شامل ۵۰ روستا، دسته دوم شامل ۲۸ روستا و دسته سوم شامل ۵۷ روستا می باشد.طالبی تصریح کرد: در روستاهای دسته سوم محل تأمین آب قبلی قنات بوده که در حال حاضر تانکرهای فلزی 6000 لیتری در این روستاها نصب شده که روز به روز به تعداد چنین روستاهایی نیز افزوده می شود.مدیر امور آبفا روستایی نایین اظهار داشت: اعتبار مصوب مرحله اول خشکسالی شهرستان نایین ۳ میلیارد ریال بوده که در این رابطه پیگیری اجرای خط انتقال آب هفتومان، تعویض لوله مهرجان به طول 4 کیلومتر، خرید تعدادی تانکر فلزی ثابت 6000 لیتری و مطالعه و حفر دو حلقه چاه در حال انجام میباشد.وی با اشاره به این که مشکل اصلی در رابطه با آبرسانی سیار تأمین آب می باشد گفت: در حال حاضر از دو یا سه روستا، که از آب دهی نسبتا خوبی برخوردارند، برداشت آب صورت می گیرد و در صورتی که در سال جاری شاهد بارش باران رحمت الهی نباشیم در سال آینده کل روستاها با مشکل کمبود آب مواجه خواهند بود.طالبی افزود: در رابطه با حل مشکل کم آبی نیز، مطالعه و حفر چاه های عمیق در منطقه و گرفتن انشعاب از خط لوله انتقال آب اصفهان بزرگ به شهر نایین در این رابطه راهگشا خواهد بود.وی در پایان گفت: از مردم خوب شهرستان تقاضا داریم بارش نزولات جوی را از خدواند بزرگ عاجزانه و خالصانه در خواست نمایند و نیز در مصرف آب، نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

منبع:بچه کویر



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/٩ | ۸:۳٤ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

زندگی خداست و شعر و مهر و عشق و بوسه و آغوش و آهنگ و شور و سوز و ناز و ساز و بهار و آبی و ساده و رقص و صبح و چشم و کام و حال و رود و جوی و گل و رنگ و مست و اشک و لرز و صفا و خوب و زنده و صاف و شراب و خواب و نوش و شاد و گنج و جاده و ماه و روز و وفا و سخا و لطیف و دل آویز و طراوت و زیبا و لبخند و در آخر زندگی زندگی است.
اگر زندگی خدا نیست پس چرا فقط خدا هست؟!
اگر زندگی شعر نیست پس چرا هوهوی بادش یاهوی رند خرابات است؟!
اگر زندگی مهر نیست پس چرا کبوتر با کبوتر باز با باز کند پرواز؟!
اگر زندگی عشق نیست پس چرا ستاره ها باز چشمک می زنند؟!
اگر زندگی بوسه نیست پس چرا زاغان مرغان عشق نشدند؟!
اگر زندگی آغوش نیست پس چرا نسیم در تن برگ این گونه می پیچد؟!
اگر زندگی آهنگ نیست پس چرا صدای جغد و کلاغش نوای پائیز و خرابه دارد؟!
اگر زندگی شور نیست پس چرا شبهایش اینقدر پر درد و حال است؟!
اگر زندگی سوز نیست پس چرا شمع باید بسوز و بسازد و بگرید و بخندد؟!
اگر زندگی ناز نیست پس چرا مَهْوشانی که هَوی مهتابند اینقدر کرشمه دارند؟!
اگر زندگی ساز نیست پس چرا همه آهنگ ماندن را خوب می نوازند؟!
اگر زندگی بهار نیست پس چرا صدای پرندگان را در برگ ریز خزان هم می شود شنید؟!
اگر زندگی آبی نیست پس چرا چشم ماه رخان، رنگ دریا و آسمان دارد؟!
اگر زندگی ساده نیست پس چرا همه در خواب اینقدر بی نقشند؟!
اگر زندگی رقص نیست پس چرا پروانه ها تنها فصل عمر را می رقصند؟!
اگر زندگی صبح نیست پس چرا هر طلوع زندگی آغاز می شود؟!
اگر زندگی چشم نیست پس چرا نور اینقدر می رقصد؟!
اگر زندگی کام نیست پس چرا عسل اینقدر شیرین است؟!
اگر زندگی حال نیست پس چرا غروب اصلا خواستنی نیست؟!
اگر زندگی رود نیست پس چرا فصلِ خشک، بهار کرکس است؟!
اگر زندگی جوی نیست پس چرا زمزمه اش اینقدر شنیدنی است؟!
اگر زندگی گل نیست پس چرا اشکِ گل، آئین عزا است؟!
اگر زندگی رنگ نیست پس چرا خاکستری، تنها، رنگ خاکستر است؟!
اگر زندگی مست نیست پس چرا اینقدر پاسبان بر هر کوی و برزن است؟!
اگر زندگی اشک نیست پس چرا آسمان که می گرید زمین می خندد؟!
اگر زندگی صفا نیست پس چرا بی صفا زندگی نیست؟!
اگر زندگی لرز نیست پس چرا اینقدر ماه در برکه می لرزد؟!
اگر زندگی خوب نیست پس چرا خفاشها تنها در غارند؟!
اگر زندگی زنده نیست پس چرا بوته رز همیشه گل می کند؟!
اگر زندگی صاف نیست پس چرا گورستانش مه آلود است؟!
اگر زندگی شراب نیست پس چرا این همه مست، زنده اند؟!
اگر زندگی خواب نیست پس چرا مرگ، مردمان را بیدار می کند؟!
اگر زندگی نوش نیست پس چرا نیش اینقدر سوز دارد؟!
اگر زندگی شاد نیست پس چرا حیوان نمی خندد؟!
اگر زندگی گنج نیست پس چرا مردن اینقدر سخت است؟!
اگر زندگی نیایش نیست پس چرا بی نیایش کسی زنده نیست؟!
اگر زندگی جاده نیست پس چرا مرده ها در حاشیه دفنند؟!
اگر زندگی ماه نیست پس چرا بی ماه، ماه و سالی نیست؟!
اگر زندگی روز نیست پس چرا هر روز زندگی نو می شود؟!
اگر زندگی وفا نیست پس چرا هیچ کس بی وفا شِکَّرین نیست؟!
اگر زندگی سخا نیست پس چرا آسمان که می بارد زمین می روید؟!
اگر زندگی لطیف نیست پس چرا خار، سبز و خشکش یکی است؟!
اگر زندگی دل آویز نیست پس چرا دل، به غیر او آویز نیست؟!
اگر زندگی طروات نیست پس چرا مگسان، تخم، بر مردار می نهند؟!
اگر زندگی زیبا نیست پس چرا مرده ها اینقدر زشتند؟!
اگر زندگی لبخند نیست پس چرا به وقت مرگ لبخند نیست؟!
اگر زندگی نور نیست پس چرا شبهای سیاهش انگار زندگی نیست؟!
اگر زندگی جور نیست پس چرا "هر روز دریغ از دیروز" دروغ نیست؟!
اگر زندگی زندگی نیست پس چرا هیچ چیز در توصیف زندگی بهتر از زندگی نیست؟!

آری، زندگی خداست و شعر و مهر و عشق و بوسه و آغوش و آهنگ و شور و سوز و ناز و ساز و بهار و آبی و ساده و رقص و صبح و چشم و کام و حال و رود و جوی و گل و رنگ و مست و اشک و لرز و صفا و خوب و زنده و صاف و شراب و خواب و نوش و شاد و گنج و جاده و ماه و روز و وفا و سخا و لطیف و دل آویز و طراوت و زیبا و لبخند و در آخر زندگی زندگی است.

و براستی زندگی چیست ؟!

زندگی یک مشکل است با آن روبرو شو.
زندگی یک معادله است موازنه کن.
زندگی یک معما است آن را حل کن.
زندگی یک تجربه است آن را مرور کن.
زندگی یک مبارزه است قبول کن.
زندگی یک کشتی است با آن دریا نوردی کن.
زندگی یک سوال است آن را جواب بده.
زندگی یک موفقیت است لذت ببر.
زندگی یک بازی است برنده و پیروز شو.
زندگی یک هدیه است آن را دریافت کن.
زندگی دعا است آن را مرتب بخوان.
زندگی درد است آن را تحمل کن.
زندگی یک دوربین است سعی کن با صورت خندان و شاد با آن روبرو بشی .
زندگی هدیه ای است که خدا در هنگام تولد به ما تقدیم می کند.
زندگی آغاز یک راه است بسوی افتخار و سربلندی، یا انحراف و سرافکندگی.
زندگی پرواز است به سوی پیشرفت و روشنایی.
زندگی جوانه زدن است به امید درختی تناور و پر از میوه.
زندگی گرچه یک آغاز است ولی پایان آن نامعلوم و رویایی است.
زندگی یعنی عشق، اراده، امید و توکل.
زندگی مانند پلی است برای نزدیک شدن به خدا.
زندگی به کوه بلندی می ماند آن را فتح کن.
زندگی برای هر انسانی آینه اخوت می باشد.
زندگی شاخه گل است آن را پرپر نکنید.
زندگی را اگر با خدا در نظر بگیری همیشه با عزت و سربلندی همراه خواهد بود.
زندگی زیبایی و لذت بردن از نعمت های الهی است.
زندگی یعنی کمک کردن و یاری دیگران در سخت ترین شرایط که برای آنان پیش می آید.
زندگی دشتی است که سبزه های آن نمایانگر زیبایی اند و دریایش نشان از عمر دارد بلندیهای آن شدائد زندگی است و سرانجام پاییزش فانی بودن این دنیا را به نمایش میگذارد.
زندگی روشن ترین تفسیر خداست.
زندگی گاهواره ای است که لالایی عشق را می سراید.
زندگی زیباست اگر زیبا ببینیم.
زندگی عینی ترین، ملموس ترین و واقعی ترین جلوه حیات است.
زندگی غزلی است که مطلعش تجربه است.
زندگی نهالی است که با صبر بار می دهد.
زندگی اندوخته ای است که زندگان قدرش نشناسند.
زندگی همان است که می اندیشی.
زندگی پازلی از ترکیب همین ثانیه هاست.
زندگی دایره ای است که به شعاع همت فرد رسم شده است.
زندگی سالی است که هزار فصل دارد.
زندگی عملی است که به توان بی نهایت تجربه می شود.
زندگی عمارتی است که سازنده اش سخت کو شانند.
زندگی بهشتی است که تو سازنده ی آنی.
زندگی نارگیلی است که پوشش سخت و درونش شیرین است.
زندگی فیلمی است که کارگردانی اش به دست ماست.
زندگی ماحصل تلاش امروز است.
زندگی فرمانروایی بر سرنوشت است.
زندگی کاشت صداقت، و برداشت موفقیت است.
زندگی لیموناد است، شیرینش را انتخاب کن.
زندگی همین ساعات شیرینی است که سریع می گذرند.
زندگی بالندگی است، پس درنگ مکن.
زندگی نتیجه ای است که از حل معمای ثانیه ها حاصل می گردد.
زندگی تمرین صبوری است.
زندگی زیباترین شاهکار حق در عرصه خلقت است.
زندگی کاشتن ثانیه هاست پس بهترین ثانیه ها را بکار.
زندگی قدر و قیمت توست، غنیمتش شمار.
زندگی عرصه کارزار است، مردانه در آن قدم بگذار.
زندگی یک تعالی به قدر همت است.
زندگی برد و باخت نیست، بردن در عین باختن است.
زندگی الهام است برای آنان که جهت زیستن برانگیخته شده اند.
زندگی بازاری است که متاعش عمر آدمی است.
زندگی ترکیبی از تنوع است، پس متنوع اش ساز.
زندگی شهد گلی است که زنبور زمانه آن را می مکد.
زندگی تئاتری است در حد واقعیت و ما بازیگران واقعی این تئاتر هستیم.
زندگی راه است، ایمان و اندیشه راهنمای آن.
زندگی تکثیر ثروتی است که نامش محبت است.

و چه زیبا :
مفهوم زندگی در نهاد خودش نهفته است، زندگی شعله شمعی است در بزم وجود، که به نسیم مژه بر هم زدنی خاموش است ...

و در آخر:
زندگی با همه ناملایمات اش دوست داشتنی است چون هدیه ای از جانب پروردگار است ...

پس قدرشوبدونیم.



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/٤ | ۸:۳٢ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

کویر انتهای زمین است ، پایان سرزمین حیات

در کویر گویی به مرز عالم دیگر نزدیکیم

و از آنست که ماوراء الطبیعه را که همواره فلسفه از آن سخن می گوید

و مذهب بدان می خواند در کویر بچشم میتوان دید، میتوان احساس کرد .

و از آنست که همه پیامبران از اینجا برخاسته اند و بسوی شهرها و ابادیها آمده اند .

درکویر خدا حضور دارد !

در کویر بیرون از دیوار خانه ، پشت حصار ده ، دیگر هیچ نیست .

صحرای بیکرانه ی عدم است ، خوابگاه مرگ و جولانگاه هول .

آسمان کویر سراپرده ی ملکوت خداست

و ...بهشت ! بهشت سرزمینی که در آن کویر نیست ،

با نهرهای سرشار از آب زلالش ،

جوی های شیر و عسل و نان بی رنج و آزادی و رهایی مطلقش

، بی دیوار ، بی حصار ، بی شکنجه ، بی شلاق ، بی خان ، بی قزاق ... بی کویر !

شب کویر ! این موجود زیبا و آسمانی که مردم شهر نمیشناسند .

آنچه می شناسند شب دیگری است ، شبی است که از بامداد آغاز می شود .

شب کویر به وصف نمی آید (دکتر علی شریعتی)

منبع: نسیم خور



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/۳ | ٩:۱٩ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوروبیابانک اقدام به ثبت نام جهت پرداخت وام مسکن مهر به واجدین شرایط در شهرستان خور و بیابانک نموده است.

آقای مولوی در گفتگو با نسیم خور شرایط برای ثبت نام را موارد زیر برشمردند:

1.      دارابودن زمین به همراه پروانه کار با کاربری مسکونی در خوروبیابانک.

2.      عدم دریافت وام مسکن تا به حال.

3.      متاهل بودن.

 مسئول بنیاد مسکن خور همچنین خاطر نشان کردند که فعلا واجدین شرایط می توانند جهت ثبت نام با دردست داشتن مدارک زیر به اداره بنیاد مسکن خوروبیابانک مراجعه کنند.

1)      کپی شناسنامه از صفحات اول و دوم خود و همسر.

2)      کپی کارت ملی خود و همسر.

 مبلغ پرداخت وام 14 میلیون تومان اعلام شده است.

منبع: سایت نسیم خور



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸۸/۸/۳ | ٩:٠٧ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()