به نقل از بچه کویر

مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اینکه تنها سه شهر گازرسانی نشده، افزود: شهرهای جندق، خور و بیابانک تاکنون گازرسانی نشده که با انتقال خط میامی گازرسانی می‌شود. وی با اشاره به اینکه 97 درصد از استان زیر پوشش گاز رفته، بیان داشت: متجاوز از 70 درصد از روستاها نیز گازرسانی شده و گازرسانی به روستاهایی که زیر 15 کیلومتر با شهرها فاصله دارند نیز تا پایان سال آینده گازرسانی می‌شوند. طغیانی با اشاره به اینکه اداره گاز استان اصفهان آمادگی لازم برای گازرسانی به روستاهای زیر 20 خانوار را نیز دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در این مورد داشته ‌باشند، ما این کار را انجام می‌دهیم. وی در مورد سال همت و کار مضاعف در اداره گاز استان اصفهان اظهار داشت: در این چند سال، اداره گاز ثابت کرده که می‌تواند این کار را انجام دهد و برنامه‌ریزی‌های منظمی در این راستا داشته و به آنها جامه عمل پوشانده و در صورتی که دولت بودجه‌ای مضاعف نسبت به سال‌های گذشته اختصاص دهد، می‌توانیم خط‌های انتقال گاز 20 اینچ را در استان راه‌اندازی کنیم.



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۳٠ | ۱٢:٤٥ ‎ب.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

از اذان صبح  بارش باران طراوت خاصی  به روستای اردیب بخشیده است بارش باران تا ساعت ١١ ادامه داشت . میزان بارندگی بسیارخوب گزارش شده است



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۳٠ | ۱٢:۳٩ ‎ب.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

به نقل از برات

چند روزی است دفتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس +10 در شهر خور راه انداری شده است و مسیر 250 کیلومتری مردم را از پیش روی آنان برداشته است تا کنون مردم شهرستان خوروبیابانک می بایست جهت انجام امور مربوط به پلیس +10 به مرکز نایین که در 250 کیلومتری قرار داشت مراجعه می کردند دفتر آن در نزدیکی اداره دارایی خور و بیمارستان شادروان یغمایی دایر شده است.



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/٢٥ | ۸:۳۸ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()
برگرفته از خور نگین کویر(با اندکی تلخیص)
چو ایران نباشد تن من مباد
                                                                 بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

       دریغ است ایران که ویران شود
                                                                  کنام پلنگان و شیران شود
دوست عزیز "بچه کویر" با سلام
مدت هاست که وبلاگ شما را می خوانم و در بسیاری از موارد از نوشتارهای شما برادر بزرگوار حمایت قاطع نموده  و خواهم نمود. اما در برخی موارد نادر و اندک بهتر است هوشیارتر باشیم. منطقه کویری خور به تازگی تبدیل به شهرستان شده و نیازمند حمایت کامل مسوولین فعلی است. پس حالا که چند ماهی از حوادث انتخاباتی گذشته و همه دست های منافقان رو شده و کسی تو شک و شبهه انتخاباتی دیگه نیست چرا بعضی ها سعی می کنند دوباره صحبت از منافقین و خائنین به وطن به وسط بیاد می خواهید خبر سیاسی بنویسید بیایید اوضاع احوالی که درش قرار داریم و مسائل روزی که مردم با آن مواجه هستند را رصد کنید و فهم سیاسی عمومی را بالا ببرید نه مهره های سوخته ای که ماهیت ضد انقلابیشان برای بچه های کوچک هم حتی مشخص شده دوباره به میدان بیارید. این جمله که میرحسین می توانست پیروز شود اگر....... یعنی چه؟ و راهکار دادن برای پیروزی... می خواهید چه چیزی را برسانید؟ اگر میرحسین می آمد نه این بود که دیگر مملکت اسلامی با نام جمهوری اسلامی باقی نمانده بود؟و هزاران مورد دیگر دلیلی که می توان آورد که واقعا پیروز نشدن میرحسین موسوی در انتخابات یکی از الطاف خفیه الهی بود و ........خلاصه مطلب صحبت زیاد است و من خواستم این را  یادآور بشم همین و بس. البته در پایان با عرض معذرت....
       مرگا به من که با پر طاووس عالمی
                                                                یک موی گربه وطنم را عوض کنم


      


موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/٢٥ | ۸:۳۱ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()
به نقل از اردیب نگین کویر

دربدو ارزیابی، شرح وظایف بخشداریها را که زیر مجموعه فرمانداری می باشند را بیان میکنیم و سپس به ارزیابی مواردی از آن به عنوان شاخص می پردازیم .

بخشداری ها

الف ) امور سیاسی و انتظامی بخش :

·         اجرای سیاست های عمومی دولت و استقرار امنیت در سطح بخش

·         جمع آوری اخبار و شایعات منطقه و گزارش موارد مهم به فرمانداری

·         شناسایی اوضاع اجتماعی و سیاسی و ریشه یابی عوامل احتمالی ناامنی ها در بخش

·         شرکت در جلسه شورای تامین و ارائه پیشنهادات لازم در صورت دعوت فرماندار

ب ) امور نظارت و بازرسی:

·         اعمال نظارت بر مسائل سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی بخش

·         سرکشی از روستاها و بررسی مشکلات و ایجاد هماهنگی در جهت رفع آن ها با همکاری شوراهای اسلامی

·         موظف ساختن دهداران به حضور در روستاها و تشویق مشارکت عمومی در جهت سیاست های نظام جمهوری اسلامی در تمامی ابعاد

·         نظارت عالیه بر توزیع ارزاق عمومی در سطح بخش

ج ) امور اقتصادی و فرهنگی بخش :

·         پیگیری جذب اعتبارات تخصیصی برای طرح های عمرانی ، فرهنگی و اقتصادی بخش

·         تشویق مردم برای اجرای طرح های عمرانی ، فرهنگی و اجتماعی در سطح بخش

·          بازدید از پروژه های عمرانی سطح بخش و ارسال گزارش ماهانه به فرمانداری

·          پیگیری طرح های فرهنگی و بسیج سواد آموزی در سطح بخش

·          اقدام در جهت حل معضلات مربوط به تربیت بدنی در سطح بخش

د ) امور اجتماعی :

·         رسیدگی به امور ایثارگران ، خانواده معظم شهداء و آزادگان و سرکشی از خانواده های مستمند و محروم بخش

·         تشکیل جلسات عمومی در روستاها و استماع نقطه نظرات اهالی ، بهداشت و ستاد حوادث غیر مترقبه

·         پیگیری و حل اعترافات موردی در سطح بخش

·         دست یابی به اطلاعات کامل از مسائل فرهنگی اهالی بخش

·         برقراری ارتباط نزدیک با مئولین بخش

·         تنظیم گزارش ماهانه از اوضاع عمومی بخش

·         برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس شورای اسلامی ، مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی رروستا و بخش

·         بررسی نیازها و مشکلات روستائیان

·         انجام و پیگیری سایر امور محوله از جانب مافوق

  شرح وظایف بخشدار

1- حفظ سیاست عمومی دولت در حوزه ماموریت
2- مراقبت در بهبود و پیشرفت اوضاع اجتماعی و اقتصاد محلی
3- ایجاد و حفظ هماهنگی بین ادارات و سازمانهای دولتی محل
4- اخذ گزارش از مقامات انتظامی محلی درباره وقایع و اتفاقات روزانه و صدور دستورهای قانونی به آنها
5- نظارت بر تامین و فراوانی و مرغوبیت خواروبار و مایحتاج عمومی با جلب همکاری بخش خصوصی
6- مراقبت در امور مربوط به سپاهیان انقلاب و فراهم آوردن تسهیلات لازم در انجام وظایف آنان

7- مراقبت نسبت به امور آموزشی خاصه در امر تعلیمات ابتدائی و جلب همکاری اهالی در امر پیکار به بی سوادی
8- مراقبت در پیشرفت امور مربوط به تربیت بدنی و پیشاهنگی و همکاری در تهیه و تدوین زمین و وسایل مورد نیاز
9- نظارت در امر بهداشت و بهداری بویژه نسبت به بیماریهای همه گیر و ناشناخته واعلام فوری به فرمانداری و سازمانهای مسئول برای مبارزه و جلوگیری از شیوع بیماری با تشریک مساعی مسئولین بهداری
10- نظارت درامر کشاورزی و دامپروری

11- تشریک مساعی با مسئولان امر برای تشکیل و برقراری خانه های اصناف و فرهنگ روستایی
12- بررسی و تهیه پیشنهادهای امر برای ایجاد موسسات عمومی و عام المنفعه
13- نظارت در ساختن راهها بویژه راههای فرعی و تاسیس پارکها ، باشگاهها و نظایر آن از طریق تشویق مردم به خودیاری
14- نظارت در حفظ ابنیه و آثار ملی و باستانی و تشریک مساعی با مسئولان امر
15- مراقبت و تشریک مساعی در پیشرفت و حسن جریان امور مربوط به سازمانها و جمعیتهای خیریه
16- بررسی و تهیه پیشنهادهای لازم برای ایجاد واحدهای دولتی مورد نیاز در بخش به منظور رفع نقائض و احتیاجات واحدهای موجود
17- رسیدگی و اقدام نسبت به کلیه شکایات واصله و ارجاع آن به واحدهای مربوط با تمام گزارش به مقام مافوق و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه و رفع شکایات شاکی باستثنا مواردی که موضوع در صلاحیت مراجع قضائی اس-ت
18- نظارت در مسائل مربوط به ترفیه حال کارکنان دولت در سطح بخش از قبیل ایجاد باشگاهها و نظایر آن
19- تهیه و جمع آوری اطلاعات لازم درباره شناخت ماموریت جهت اداره آرشیو و گزارشهای وزارت کشور و کسب اطلاع درباره شخصیتهای محلی
20- تشویق و ترغیب مردم به امر خودیاری و مشارکت آنان در امور محلی و واگذاری کار مردم به مردم

21- سرکشی مرتب به کلیه دهات واقع در حوزه بخش و اطلاع از نیازمندیهای ساکنان روستاها و کوشش در تامین خواسته های آنان
22- انجام انتخابات مجلسین طبق قانون وآئین نامه های مربوطه
23- انجام انتخابات انجمن شهرستان، انجمن شهر و انجمن ده طبق قانون و آئین نامه های مربوطه
24- انجام سایر امور انتخاباتی طبق وظایفی که در قوانین مربوط مقرر است

25- نظارت در امور انجمنهای روستا
26- بررسی و مراقبت درباره آموزش ضمن خدمت کارکنان بخشداری و شهرداریها حوزه بخش و تهیه پیشنهاد لازم برای بالا بردن سطح مهارت و کارائی آنان
27- اجرای وظایفی که قانون وظیفه عمومی بعهده بخشداران محول کرده است
28- مراقبت در حسن جریان امور مربوط به ثبت احوال
29- تشکیل مرتب شورای عمرانی بخش برای اجرای وظایف مقرره و همچنین شورای اداری بخش ازنظر هماهنگ کردن فعالیتهای دستگاههای دولتی در جهت سیاست عمومی دولت

30- نظارت در امور شهرداریها ی حوزه بخش طبق قانون شهرداری
31- نظارت در ایجاد سرویسهای حمل و نقل بین روستاها حوزه بخش و مراقبت در امر راهنمایی و رانندگی و موسسات حمل و نقل
32- انجام وظایف مربوط به تشریفات و برگزاری جشنهای ملی و اعیاد مذهبی
33- ایجاد تسهیلات در بازدیدهای شخصیتهای داخلی و خارجی از حوزه بخش و انجام تشریفات مربوطه
34- مراقبت در امور مربوط به اتباع بیگانه
35- نظارت در امور جهانگردی و جلب سیاحان
36- انجام وظایفی که قوانین و مقررات مربوط درباره اتحادیه ها و باشگاهها و مجامع امثال آنها برای بخشدار مقرر داشته است
37- مراقبت در حسن جریان امور اداری و دفتر بخشداری و انجام سریع و دقیق دستورهای اداره که از طرف مقامات مافوق صادر گردیده است
38- دریافت و کشف و تهیه و ارسال نامه های محرمانه و تلگرافهای رمز و اسناد محرمانه
39- تهیه و تنظیم دفتر اموال و مراقبت در حفظ اموال منقول و غیر منقول فرمانداری
40- بررسی و برآورد اعتبارات مورد نیاز بر حسب دستورالعملهای ابلاغی از طرف استانداری به مقامات مربوطه طبق مقررات و تسلیم و نگهداری حسابهای مربوطه
41- گزارش وقایع بخش به فرمانداری بطور مرتب
42- اجرای وظایفی که قانون نظام صنفی بعهده بخشدار محول کرده است

با توجه به شرح وظایف بیان شده در مورد عملکرد بخشداری شهرستان خوروبیابانک در زمینه امور نظارت و بازرسی، امور اقتصادی و فرهنگی بخش، تشکیل جلسات عمومی در روستاها و استماع نقطه نظرات اهالی، بسیار ضعیف بوده و جای تامل و کار مضاعف دارد (این نکات در متن بالا با رنگ قرمز مشخص شده است) امید می رود  در جهت بهبود و ارتقائ سطح کیفی و معیشتی شهرستان گام بردارند.

درخاتمه چند نکته و سخن با بخشدار محترم :

·         سرکشی از روستاها و بررسی مشکلات و ایجاد هماهنگی در جهت رفع آن ها با همکاری شوراهای اسلامی چگونه بوده است؟ فقط در زمان ورود نماینده محترم مجلس بطور سالانه یک بار آن هم در معیت ایشان بعنوان همراه و باز آنهم بطور اتفاقی و انتخابی در روستاها

·         موظف ساختن دهداران به حضور در روستاها و تشویق مشارکت عمومی در جهت سیاست های نظام جمهوری اسلامی در تمامی ابعاد؟  عدم حضور بخشدار و یا نماینده ایشان در چند جلسه شورای روستاهای جنوبی حتی بصورت نمادین

·         پیگیری جذب اعتبارات تخصیصی برای طرح های عمرانی، فرهنگی و اقتصادی؟ آیا پیگیری صورت گرفته یا تمام بودجه ها از چوپانان به سمت نایین خرج شده است؟ شماچه مقاومت و در خواستی داشته اید ؟؟؟ چرا نباید منطقه خوروبیابانک دارای حتی یک کارخانه دولتی باشد؟ چرا معادن منطقه از پرسنل غیربومی بهره برده، در صورتی که جوانان بومی بیکار هستند؟

·         تشکیل جلسات عمومی در روستاها و استماع نقطه نظرات اهالی???سالی یکبار در معیت نماینده محترم شهرستان آنهم برای نیم ساعت ؟؟؟

·         مراقبت در بهبود و پیشرفت اوضاع اجتماعی و اقتصاد محلی ؟؟؟

·         نظارت در ایجاد سرویسهای حمل و نقل بین روستاها، حوزه بخش و مراقبت در امر راهنمایی و رانندگی و موسسات حمل و نقل

·         نظارت در ساختن راهها بویژه راههای فرعی و تاسیس پارکها ، باشگاهها. آیا در مورد تردد ماشینهای سنگین که ثروت منطقه حتی سنگ و خاک آن را به تبره کشیده اند، اقدامی نباید صورت بگیرد؟ واقعا فکر نمی کنید در حق مردم آن ناحیه جفا می شود؟ شما نمی توانسته و نمی توانید از این ماشینهای سنگین عوارضی برای ترمیم جاده هایی که خراب می کنند اخذ کنید؟ بقیه نواحی چه تمهیداتی درنظر گرفته اند؟ تا بحال تحقیق کرده اید؟؟؟؟

·         نظارت در حفظ ابنیه و آثار ملی و باستانی و تشریک مساعی با مسئولان امر؟؟؟

·         سرکشی مرتب به کلیه روستاهای واقع در حوزه بخش و اطلاع از نیازمندیهای ساکنان روستاها و کوشش در تامین خواسته های آنان ؟؟؟

·         نظارت در امور انجمنهای ده ؟؟؟

جناب آقای بخشدار، موارد یاد شده گوشه ای از دغدغه های اهالی منطقه می باشد که از طریق اردیب نگین کویر بازگو گردید. به امید موفقیت روزافزون شما در خدمتگزاری به مردم شریف منطقه، تعالی و سربلندی شما آرزوی ماست.

دست در دست هم دهیم به مهر       میهن خویش را کنیم آباد

توضیح مدیر وبلاگ آبشکوه: با اینکه با تمامی نکات مطرح شده در یادداشت فوق (برگرفته از وبلاگ اردیب نگین کویر) موافق هستم، اما نباید از این نکته غافل شد که شورای اسلامی روستای ما نیز عملکرد بسیار ضعیفی داشته است و ما نباید یک طرفه به قاضی برویم.

سوالی که از مدیر وبلاگ اردیب نگین کویر دارم این است که شورای روستای اردیب تا به حال چند بار کتبی از مسوولین محترم شهرستان خور تقاضا کرده که در جلسات آن ها حضور داشته باشند؟ اصلا شورای اردیب چند بار با مردم و در جمع مردم بیلان کاری ارائه نموده است؟ چند با مشکلات روستا را از طریق نامه به اطلاع مسوولین رسانده است؟ و... شایذ روستای ما اصلا مشکلی نداشته باشد!!!!!

پس یک طرفه به قاضی نرویم!!!!!!!خودمان (شورا و دهیار خودمان) را نیز گاهی اوقات نقد کنیم!!!

با تشکر



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/٢٤ | ۸:٥٢ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()
به نقل از خور نگین کویر و با تشکر  

استاد حبیب یغمایی
در روز چهارشنبه سوم شعبان ( 1280 شمسی ) در دهکده مسکین « خور » در خانه ای محقر وگلین کودکی زاده شد که پدرش حاج اسد الله منتخب السادات او را به نام جدش سید حبیب الله نام نهاد . نیای شاعر فرزند حاجی سید میرزا قاضی و مجتهد جندق و بیابانک بود که نژاد این تیره از سادات با چند پدر به حضرت امام موسی کاظم (ع) می رسد . مادر استاد حبیب دختر زاده صفایی جندقی فرزند یغما جندقی شاعر بلند آوازه قرن سیزدهم بود . به همین مناسبت حبیب نام خانوادگی یغمایی را برگزید .

زندگی نامه یغما جندقی ، شاعری از خطه " خور "
یغما جندقی ، 1196-1276 هجری قمری زندگی یغما نوشته ای که در پیش رو دارید شمه ای از زندگی پر فراز و نشیب یغما می باشد.ابوالحسن یغما جندقی به سال 1196 هـ.ق. در «خور» مرکز بخش جندق و بیابانک متولد شد . نام نخستین او «رحیم» بود . بعدها نام خود را به ابوالحسن تغییر داد و تخلص «مجنون» را برای خود برگزید وی فرزند حاج ابراهیم قلی از گوسفند داران آن منطقه بود. رحیم در دوران کودکی گوسفندان پدر را به چرا میبرد. روزی از روزها که با اطفال همسال خود به چرانیدن گوسفندان مشغول بودۀ ناگهان از دور امیراسماعیل خان عرب عامری حکمران منطقه - که کوس برابری و رقابت در برابر آقامحمدخان قاجار میزد- با لشکریانش نمودار شد. همه کودکان از سر راه گریختند لیکن رحیم همچنان بر جای خود استوار باقی ماند. امیر عامری با تعجب از وی نامش را پرسید و او به نظم چنین پاسخ داد: ما مردمک خوریم از علم و ادب دوریم و ...

سرایندگان ، نویسندگان ، مترجمان ، روزنامه نگاران " خور "
در این مقاله نام چند تن از ادیبان منطقه نام برده شده است. شما نیز اگر شخصی را در خور لیست ما می دانید لطفا در بخش ارسال مقاله با ما در میان بگذارید.

کتابهایی که اطلاعات مفیدی در مورد شهر "خور " دارند
در این بخش اطلاعات مفیدی درباره کتابهایی که در مورد خور نوشته شده است می توانید بیابید. اگر کتاب دیگری نیز سراغ دارید پیغام بگذارید تا اضافه گردد.

دومز




موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/٢٤ | ۸:٤٦ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

به نقل از بچه کویر

وزیر آموزش و پرورش قصد دارد مدارس روستایی را تجمیع کند و آنها را در قالب مجتمعهای آموزشی در آورد. طرحی که پیش از این نیز از سوی وزیر سابق عنوان و پس از یکسال اجرا با شکست مواجه و سپس مسکوت ماند.به گزارش خبرنگار مهر، تجمیع مدارس روستایی اولین بار از سوی علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش در دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی مطرح شد.طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی87-86، برای مدارس روستایی یا کلاس‌های زیر 15 نفر دانش‌آموز در صورتی که اجرای طرح روستا مرکزی یا تشکیل مدرسه شبانه روزی با امکانات موجود میسر نباشد یا مناطقی که با کمبود نیروی متخصص مواجه‌اند (پس از ادغام کلاس‌های زیر تراکم مصوب) با عنایت به بند 2 ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری از طریق خرید خدمات از بخش تعاونی، خصوصی، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی اقدام شود.همچنین در ادامه این دستورالعمل ابلاغ شده به استانها آمده بود:" اجرای این بند نباید مانع پوشش تحصیلی افراد واجب‌التعلیم شود."این دستورالعمل در همان ابتدا با واکنش منفی و بعضا تند برخی از نمایندگان مجلس روبرو شد. آنها عنوان می کردند که این طرح در مناطق روستایی که دچار فقر فرهنگی و اقتصادی هستند موجب افزایش بازماندگان از تحصیل و حتی ترک تحصیل دانش آموزان و بدین ترتیب افزایش بی سوادی در کشور می شود چرا که بسیاری از خانواده ها در روستاهای محروم مانع از حضور دختران خود در مدارس روستاهای دیگر می شوند و یا تعصبات قومی و قبیله ای آنها مانع می شود که اجازه دهند فرزندانشان برای ادامه تحصیل به روستاهای مجاور رفت و آمد کنند.اما علی احمدی بدون توجه به این انتقادات، طرح خویش را مصمم و قاطع در برخی از مدارس روستایی اجرا کرد. در راستای تجمیع مدارس روستایی، 135 مدرسه در اردبیل تعطیل شده اند
نماینده مردم اردبیل در مجلس  


تنها چند هفته ای از اجرای این طرح گذشته بود که وانت باری که دانش آموزان یکی از روستاهای مشکین شهر اردبیل را از روستایشان به مدرسه در روستای دیگر می برد در دره ای سقوط و موجب مصدومیت برخی از دانش آموزان شد.نماینده مردم اردبیل وقوع این حادثه را در ارتباط مستقیم با اجرای دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی مبنی بر ادغام کلاسهای زیر 15 نفر عنوان کرد و گفت: "در راستای اجرای این طرح 135 مدرسه در اردبیل تعطیل شده اند و دانش آموزان مجبور شدند به مدرسه ای در روستای دیگر بروند و در نتیجه حادثه سرویس مدرسه روی داد."همین موضوع کافی بود که طرح تجمیع مدارس روستایی در همان ابتدا با شکست مواجه شود و علی احمدی تا پایان دوره وزارتش در قبال پرسشهای متعدد خبرنگاران در این باره سیاست سکوت را اتخاذ کند.پس از آن نیز طرح تجمیع مدارس در سال تحصیلی 89-88 اجرا نشد و درهای مدارس روستایی بار دیگر بر روی دانش آموزان باز شد تا هیچ کودک روستایی از تحصیل باز نمانداما این بار حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم که بارها از سیاست های اتخاذی علی احمدی انتقادهای تند و صریح کرده است در جمع معاونان پرورشی که به مناسبت روز امور تربیتی در اردوگاه شهید باهنر گرد هم آمده بودند، طرح تجمیع مدارس روستایی را با همان چارچوب فکری اما با شکل جدیدتری عنوان کرد.
وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: "تحقیقات صورت گرفته در فلسفه تعلیم و تربیت نشان می دهد که تاثیرگذارترین نوع فضای آموزشی مدرسه مجتمع است چرا که با تجمیع مدارس کوچک و با دانش‌آموزان کم می‌توان به راحتی تمام امکانات را در آنها دایر کرد."حاجی بابایی با بیان اینکه گاه در یک شهرستان 20 روستا در کنار هم قرار گرفته اند، افزود: "این مدارس در قالب مجتمع فعال می شوند و مدیران نیز از این پس با عنوان مدیران مجتمع به کار خود ادامه خواهند داد."وزیر آموزش و پرورش طرح خود را یکی از برنامه های موفق نظام تعلیم و تربیت خواند و افزود: اگر این طرح جرا شود، بیش از 50 درصد از مشکلات روستاها حل خواهد شد.  دکتر حاجی بابایی تجربه شکست خورده‌ی علی‌احمدی درخصوص ادغام مدارس کمتر از 15 دانش آموز را در مقیاسی بسیار بزرگتر تکرار می کند این در حالی است که شیرزاد عبداللهی کارشناس مسائل آموزشی معتقد است: "بااجرای این طرح 50 هزار مدرسه در خطر تعطیلی قرار می گیرند و بافت آموزشی مناطق روستایی و عشایری به طور کامل ویران می شود."این کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به سابقه این طرح افزود: دکتر حاجی بابایی با بیان این سخنان غیر کارشناسی و ضد آموزشی تجربه شکست خورده علیرضا علی‌احمدی درخصوص ادغام مدارس کمتر از 15 دانش آموز را در مقیاسی بسیار بزرگتر تکرار می کند.عبداللهی در خصوص پیامدهای منفی اجرای این طرح نیز گفت: موضوع تجمیع بیست مدرسه در یک مدرسه به این سادگی که وزیر تصور می کند، نیست. ممکن است وزیر با یک بخشنامه دستور اجرای چنین طرحی را صادرکند، اما پیامد قهری تشکیل این مجتمع ها ، محرومیت میلیون ها کودک روستایی و عشایری از تحصیل است.این کارشناس آموزشی تأکید کرد: پراکندگی روستاها دلایل اقتصادی و معیشتی دارد و برنامه ریزی آموزشی باید بر اساس این واقعیت صورت گیرد. یک مشکل این طرح فاصله روستاها و وجود موانع جغرافیایی بین روستاها است که تردد دانش آموزان را مشکل می کند.البته وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده است که "باید به تمام مدارس روستایی کشور خدمات رسانی شود و اگر در روستایی حتی یک دانش‌آموز هم وجود داشته باشد باید آموزش و پرورش آن را تحت پوشش قرار دهد." اما پاسخ نداده است چگونه می خواهد از سویی مدارس روستایی را تجمیع کند و از سویی دیگر برای حتی یک دانش آموز کلاس درس برگزار کند؟
...


موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/٢٢ | ۸:٤٤ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

به نقل از اردیب نگین کویر

چند روزی است اطلاعیه هایی با عنوان همایش بزرگ جشن ستارگان در شهر خور توسط آموزش و پرورش نصب گردیده است که ستارگان فوق را دانشجویان.فرهنگیان علما شعرا و رتبه های زیر 2000 کنکور،هنرمندان،دولتمردان،دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا،استادان حوزه و دانشگاه  و صاحبان تالیف شامل می شود البته جهت معرفی ستارگان شماره تلفن هایی جهت تماس با آموزش و پرورش خور ذیل اطلاعیه ها آمده است.

 باتشکروقدردانی از دست اندرکاران  اردیب نگین کویربرای برپایی مفیدترهمایش چند نکته رایادآور می شود:

١-بااطلاع رسانی وسیع ازتمامی نیروهای شهرستان وروستاهای تابعه دعوت شود.

٢-زمان ومکان مناسبی برای برپایی همایش درنظر گرفته شود.



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/٢٢ | ۸:٤٢ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

در زمان ها ی گذشته ، پادشاهی تخته سنگ را در وسط جاده قرار داد و برای این که عکس العمل مردم را ببیند خودش را در جایی مخفی کرد. بعضی از بازرگانان و ندیمان ثروتمند پادشاه بی تفاوت از کنار تخته سنگ می گذشتند. بسیاری هم غرولند می کردندکه این چه شهری است که نظم ندارد.

 حاکم این شهر عجب مرد بی عرضه ای است و ... با وجود این هیچ کس تخته سنگ را از وسط بر نمی داشت . نزدیک غروب، یک روستایی که پشتش بار میوه و سبزیجات بود ، نزدیک سنگ شد. بارهایش را زمین گذاشت و با هر زحمتی بود تخته سنگ را از وسط جاده برداشت و آن را کناری قرار داد. ناگهان کیسه ای را دید که زیر تخته سنگ قرار داده شده بود ، کیسه را باز کرد و داخل آن سکه های طلا و یک یادداشت پیدا کرد. پادشاه در ان یادداشت نوشته بود :

 " هر سد و مانعی می تواند یک شانس برای تغییر زندگی انسان باشد"



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/٢۱ | ۸:۳۸ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()
دبیر جامعه‌ اسلامی دانشجویان دانشگاه زابل:
تنها راه محقق شدن چشم‌انداز ترسیم شده در افق 1404، همت مضاعف و کار مضاعف است

سرویس: سیاسی
1389/01/18
04-07-2010
08:56:54
8901-03211: کد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی

دبیر جامعه‌ اسلامی دانشجویان دانشگاه زابل گفت: نامگذاری امسال به نام کار مضاعف و همت مضاعف، ابتکار جالب و دقیقی است که از جانب رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است و تنها راه محقق شدن چشم‌اندازی که برای ایران اسلامی در افق 1404 در نظر گرفته شده است همت و کار مضاعف می‌باشد.

 

سید علی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ادامه اظهار کرد: رهبر انقلاب برای به تحقق رسیدن اهداف و آرمان‌های انقلاب این شعار را مطرح نموده‌اند و هر چند که دولت نهم، دولت کار و تلاش بوده است ولی تا رسیدن به جایگاه حقیقی راه زیادی را باید پیمود که این نیازمند همت و کارمضاعف است.

وی افزود: برای این که شعار همت مضاعف، کار مضاعف در دانشگاه‌ها نمود عینی پیدا کند همه زیرمجموعه‌های وزارت علوم باید با تلاش چندین برابر گذشته، زمینه‌های علم‌آموزی، پژوهش و تولید علم را فراهم نموده و باعث ایجاد شور و نشاط علمی و فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی شوند.

موسوی خاطرنشان کرد: دانشجویان هم باید با تلاش مضاعف در راه کسب علم، نوآوری، کسب بینش و بصیرت صحیح و همچنین تولید علوم مختلف گام بردارند تا تمام آن چیزی که در نگاه رهبری به دانشگاه‌ها و دانشجویان مطرح است، جامه عمل پوشانده شود و در کل با گام‌های بلند و سریع به سمت جایگاه‌های رفیع و احیای دانشگاه اسلامی گام برداریم.

انتهای پیام




موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/٢۱ | ۸:٢٠ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

 

با سلام

در سال جدید و زین پس وبلاگی به نام افق اردیب با آدرس قبلی را مشاهده نخواهید نمود. علاقه مندان می توانند به وبلاگ "آبشکوه" و به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایند.

آدرس وبلاگ جدید:



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۱٧ | ٩:٢۳ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()
پسر بچه ای بود که اخلاق خوبی نداشت . پدرش جعبه ای میخ به او داد و گفت هربار که عصبانی می شوی باید یک میخ به دیوار بکوبی .

روز اول ، پسر بچه 37 میخ به دیوار کوبید . طی چند هفته بعد ، همان طور که یاد می گرفت چگونه عصبانیتش را کنترل کند ، تعداد میخ های کوبیده شده به دیوار کمتر می شد . او فهمید که کنترل عصبانیتش آسان تر از کوبیدن میخ ها بر دیوار است ...

بالاخره روزی رسید که پسر بچه دیگر عصبانی نمی شد . او این مسئله را به پدرش گفت و پدر نیز پیشنهاد داد هر بار که می تواند عصبانیتش را کنترل کند ، یکی از میخ ها را از دیوار در آورد .

روز ها گذشت و پسر بچه بالاخره توانست به پدرش بگوید که تمام میخ ها را از دیوار بیرون آورده است . پدر دست پسر بچه را گرفت و به کنار دیوار برد و گفت : « پسرم ! تو کار خوبی انجام دادی و توانستی بر خشم پیروز شوی . اما به سوراخ های دیوار نگاه کن . دیوار دیگر مثل گذشته اش نمی شود . وقتی تو در هنگام عصبانیت حرف هایی می زنی ، آن حرف ها هم چنین آثاری به جای می گذارند . تو می توانی چاقویی در دل انسانی فرو کنی و آن را بیرون آوری . اما هزاران بار عذر خواهی هم فایده ندارد ؛ آن زخم سر جایش است . زخم زبان هم به اندازه زخم چاقو دردناک است .»
این است حال و حکایت برخی مردمان فعلی


موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۱٧ | ٩:۱۳ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

روشهای برنامه ریزی برای روستا دو گونه می باشد:1-  روش منبع گرا و 2- روش مسئله گرا
در روش منبع گرا برای روستا سعی می شود منابع موجود روستا بررسی شود تا برای بهبود وضعیت زندگی مردم به بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد.شناسائی منابع موجود و بالقوه روستا نقشی اساسی در برنامه دراد.
در روش مسئله گرا ، مشکلات روستا شناسائی و محور برنامه ریزی قرار می گیرد و سعی می شود برنامه به گونه ای تنظیم گردد تا مشکلاتی که گریبان گیر مردم روستاست حل شود.
روش منبع گرا زمان مفید واقع می شود که ما زمان –کار- پول کافی در اختیار داشته باشیم و از انجا که در روستاها ما از جهات منابع اقتصادی و اجتماعی محدودیتهای فراوانی داریم و فقر در اکثر زمینه ها به موجود است بهتر است از روش مسئله گرا که روشی مستقیم و سریع بوده و در کوتاه مدت نتیجه می دهد استفاده شود .

سوال مدیر وبلاگ آبشکوه: شما از کدامیک از روشهای فوق استفاده می کنید؟ اصلا آیا روشی دارید؟!!!!



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۱٧ | ٩:٠٥ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

 ١- برای کمک به جامعه روستائی و فعالیتهای روستائی تهیه می شود.
٢- همه عناصر موجود در مناطق مختلف روستائی را دور هم جمع می کند.
٣-زمینه تشویق روستا را فراهم می کند تا روستا خودکفا پویا و دارای اقتصاد پایدار و سود آور باشد.
۴-برنامه توسعه یک جریان منظم است که ساکنان روستا مشکلات خود را می شناسند و در حل انها کمک می کنند.
۵-برنامه زمینه ساماندهی روستا را با همکاری و همیاری مردم فراهم می کند و باعث هماهنگی گروهها و فعالیتهای مختلف در روستا می شود.
۶-مشارکت موثر مردم در تهیه برنامه و تصمیم گیری و اجرای برنامه توسط انها.
٧-مردم به صورت داوطلبانه در تصمیم گیریهای اقتصادی اجتماعی و عمرانی روستا شرکت می کنند.
٨-از این طریق جامعه روستا از همه ابعاد اجتماعی و عمرانی و اقتصادی و ... به توسعه خواهد رسید و از مهاجرت بی رویه جوانان به شهرها جلوگیری می کند.



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۱٧ | ٩:٠٢ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

با سلام

در سال جدید و زین پس وبلاگی به نام افق اردیب با آدرس قبلی را مشاهده نخواهید نمود. علاقه مندان می توانند به وبلاگ "آبشکوه" و به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایند.

آدرس وبلاگ جدید:
   

 



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۱٧ | ۸:٢٩ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

برگرفته از سایت وزارت کشور-معاونت امور اجتماعی و شوراها
ماده69 - وظایف دهیار :

ماده 69 ( اصلاحی 6/7/1382 ) – دهیار به مدت چهارسال انتخاب و وظایف زیر را به عهده دارد :

1- اجرای مصوبات شورای روستا .

2- همکاری با نیروی انتظامی درخصوص اعلام وقوع جرایم ، اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی ، حفظ
نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی .

3- اعلان فرامین و قوانین و مقررات عمومی .

4- همکاری در حفظ و نگهداری تأسیسات عمومی و عمرانی و اموال و دارایی های روستا .

5- همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم در جهت ایفای وظایف آنان .
6- مراقبت در اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تأمین بهداشت محیط .

7- همکاری با سازمان های ثبت احوال و اسناد درجهت ثبت وقایع چهارگانه سجلی و اسناد و املاک .

8- همکاری با مسئولین ذیربط در جهت حفظ ، نگهداری و بهره برداری منابع طبیعی و میراث فرهنگی واقع در
روستا .

9- اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی در محدوده روستا در صورت آمادگی با تأیید کمیته برنامه ریزی
شهرستان .

10- تشکیل پرونده برای ایجاد بناها ، تأسیسات و تفکیک اراضی در محدوده قانونی روستا و ارجاع به
بخشداری جهت صدور مجوز .


موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۱٦ | ٢:۱٢ ‎ب.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

الف ـ نظارت بر حسن اجرای تصمیم‌های شورای اسلامی روستا.
ب ـ بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای موجود در روستا و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در این زمینه‌ها و ارائه آن به مقامات مسئول ذی‌ربط.
ج ـ جلب مشارکت و خودیاری مردم و همکاری با مسئولین اجرایی وزارتخانه‌ها و سازمانهایی که در ارتباط با روستا فعالیت می‌کنند و ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آنها.
د ـ تبیین و توجیه سیاستهای دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای سیاستهای مذکور.
هـ نظارت و پیگیری اجرای طرحها و پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته به روستا.
و ـ همکاری با مسئولان ذیربط برای احداث، اداره، نگهداری و بهره‌برداری از تأسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا در حدود امکانات.
ز ـ کمک‌رسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیرمترقبه و نیر کمک به مستمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست با استفاده از خودیاریهای محلی.
ح ـ تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آنها.
ط ـ ایجاد زمینه مناسب جهت اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و تأمین بهداشت محیط.
ی ـ همکاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی.
ک ـ ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در جهت اجرای فعالیتهای تولیدی وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی.
ل ـ جلب مشارکت و همکاری عمومی در انجام امور فرهنگی و دینی.
م ـ انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال بر اساس آیین‌نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم

برگرفته از سایت وزارت کشور-معاونت امور اجتماعی و شوراها



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۱٦ | ۱٢:٥٥ ‎ب.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()

با عرض سلام و تبریک مجدد سال ١٣٨٩ و با آرزوی توفیق روزافزون برای تمامی عزیزان و همشهریان گرامی، با اتکا به خداوند متعال و در ظل توجهات خاصه حضرت ولیعصر(ارواحنا له الفدا) و نیز یاری جستن از پیشنهادات ، نظرات و راهنمایی های شما بزرگواران عزیز، سعی داریم در جهت اعتلای ایران عزیز و به خصوص شهرستان خور با همت مضاعف و کار مضاعف گام برداریم.

از همین جا دست تمامی عزیزانی که می توانند هدایتگر و راهنمای ما در این امر خطیر باشند را به گرمی می فشاریم و منتظر آن ها در پیشبرد امور هستیم.



موضوعات مرتبط:

تاريخ : ۱۳۸٩/۱/۱٦ | ٩:۱۳ ‎ق.ظ | نویسنده : محمد هاشمی | نظرات ()