بسمه تعالی

منشور علمی و اخلاقی کرسی های آزاد اندیشی

 

الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ  (زمر/ ۱۸)

همانا کسانی که سخنان را می‌شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‌کنند، آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.

 

مقدمه:

با ایمان به اراده ی خداوند متعال در جهت کسب رضایتش و الهام از آموزه‌های دین مبین اسلام و پیروی از سنت نبوی (ص) و سیره امامان (ع) در جهت ایجاد، تقویت و نهادینه‌سازی  فضای عقلایی، چند صدایی و آزاد استماع سخن و اتباع بهترین آن­ و نیز لزوم آزادی اندیشه و بیان که سنت دیرینه تمدن‌ساز اسلامی- ایرانی محسوب می‌شود و ایجاد فرهنگ تضارب آراء و تعامل علمی در عین اجتناب از مراء و جدال باطل و جلوگیری از ابتلای محیط‌های فرهنگی به سطحی‌نگری و سوداهای گروهی و در راستای اجرای منویات رهبر معظم آزاد اندیش و فرزانه انقلاب اسلامی، مندرج در نامه ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه در تاریخ 16/11/81 و بیانات معظم له در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور در تاریخ 6/8/88 درخصوص ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی و برای رسیدن به خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در جامعه با سه  عنصر “آزادی”،”اخلاق”و”منطق”  گام بر داشته  و خداوند متعال را همیشه ناظر بر اعمال و گفتارخویش می دانیم.

این منشور علمی و اخلاقی در 4 گفتار: 1- تعریف، پیشینه، چارچوب و ضرورت 2-اهداف و ضوابط عمومی 3- اجرائیات 4-اخلاقیات کرسی های آزاد اندیشی تدوین می گردد و در اولین جلسه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و بعد از تصویب به عنوان مبنای کارگروه کرسی های آزاد اندیشی عملی خواهد شد.

 

گفتار اول: تعریف، پیشینه، چارچوب و ضرورت کرسی ها

تعریف کرسی‌آزاداندیشی: نشستی است که در آن افراد به صورت آزاد، نظام‌مند، مودبانه، محترمانه، عقلانی و منطقی  در باب موضوعات معین و در حضور حضار به اظهار نظر و تبادل آراء و گفتگو  همراه با استدلال و یا ارایه مستندات می‌پردازند.

پیشینه کرسی‌ها در مذهب شیعی

وجود شرایط و الزامات آزاداندیشی و محیط مناسب و مهیای آن اگر چه مقوله‌ای تازه در مراکز علمی اسلامی به ویژه در حوزه های علمیه شیعی نیست و مبحثی بنیادی در زندگی ائمه (علیهم السلام)، بسیاری از رهبران دینی و روند تاریخی مراکز علمی بوده است، اما تاکید مجدد بر این مفهوم و التزام به آن در این مقطع در پیوند با شرایط جدید کشور، اسلام، موقعیت کنونی جهان و ضرورت‌های است که جهان کنونی برای تقویت روند آزاداندیشی ایجاد کرده است.

متفکران آزادی رابه عنوان آرزوی انسان و مایه بروز استعدادها و توانایی های فطری و باعث تکامل و توسعه علوم و تفکرات میدانند و چه زیبا قرآن کریم میفرمایند: ((لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم * ثم رددناه اسفل السافلین )) ما آدمیرا در بهترین و نیکوترین سازمان آفریدیم سپس به پست ترین سقوط و انحطاطش بر میگردانیم مگر کسانی که دارایای مان و رفتار شایسته باشنداین گروه همواره از پاداشهای بی منت و مداوم برخوردار خواهند بود خداوند آدمی را به نحو احسن آفریده معرفت و تشخیصی نیک و بد را با سرشت وی آمیخته است لیکن بیشتر مردم بر اثر بی اعتنایی به ندای فطرت و تندروی نفسانیات دچار سقوط میشوند و به انحطاط و پستی میگرایند.

تنها کسانی که از آئین فطرت پیروی میکنند و خواهش ایمان و اخلاق را دوشادوش سایر تمایلات طبیعی خود ارضاء مینمایند خوشبخت و سعادتمند هستند و خدواند حکیم اوضاع هیچ ملتی را تغییر نمیدهد تا آن مردم خود را عوض کنند و روحیات خویش را تغییر دهند. (( ان الله لایغبر ما بقوم حتی یغیر و ما با نفسهم )) (قرآن کریم- سوره مبارکه رعد- آیه 11) انسان آزاد است و آزادی را موهبتی الهی تا آنجا که حضرت علی (ع) بفرزند مکرمشان حضرت امام حسن مجبتی (ع) میفرمایند: (( فرزند عزیز بنده و برده هیچ کس مباش ،خداوند تو را آزاد آفریده است)) (نهج البلاغه - ملا فتح ا... صفحه 450) و نیز آن حضرت میفرمایند: (( فرزند عزیز بنده و برده هیچ کس مباش ،خدواند تو را آفریده است)) (نهج البلاغه - ملا فتح ا... صفحه 450) و نیز آن حضرت میفرمایند : (( آزاد کسی است که بتواند شهوات ناروا را ترک گوید و انسان آزاد اگر به بردگی بندگان تن در دهد بهتر از آن است که بنده شهوات خویش گردد.))( تحف العقول- ابومحمد حرانی- احمد جنتی- صفحه های 47، 89، 96 ، 171 و 387) با نگاهی به فرمایشات مولای متقیان در مییابیم که شهوات از جمله بی تحرکی و جمود فکری ،انسان را زایل میسازد و از هدف اصلی آفرینش دور میکند زیرا که آزای و دین ،فکر را پرورش میدهد و سرمایه واقعی شخصیت انسان نیز مایل به ارتقا معنوی است . امام صادق (ع) (( آزاد مرد را آزادی در همه حالات میداند و از شکست نمی هراسد زیرا که آزاد واقعی توکل بر خدا دارد و معیار حق را تنها خدا میداند)) (اصول کافی- ابی جعفربن یعقوب بن اسحاق کلنی رازی- جلد (1)- صفحههای 13 و 48 جلد(2)- صفحه 89) و آز آنجا که خداوند متعال کمال و علم مطلق است آزادی فکر و اندیشه در چهارچوب علم خدایی و ربانی باعث ترقی و کمال است و تلاش انسان درجهت آزاد اندیشیدن آنقدر ارزشمند است که امام صادق (ع) میفرمایند: (( کسیکه شب را به صبح آورد و غیر از آزادگی خود به فکری دیگر باشد بداند که عالی ترین هدف انسانی را کوچک و خوار شمرده زیرا که آزادگی اندیشه ،با توجه به خداوند متعال توام است و عدم توجه به آزادی فکر و ارزش این نعمت الهی باعث می شود میل انسان به سود ناچیزی معطوف شود)). (اصول کافی- ابی جعفربن یعقوب بن اسحاق کلنی رازی- جلد (1)- صفحههای 13 و 48 جلد(2)- صفحه 89)

چارچوب آزاد اندیشی

آزاداندیشی در مصادیقی مانند نشست‌های دوجانبه یا چند جانبه و با حضور موافقان و مخالفان یک نظریه،رویکرد، موضوع و یا وضعیتی اجتماعی، فکری، فرهنگی، سیاسی و یا هر موضوع علمی و قابل بحث عینیت می‌یابد. از این رو، آنچه که از آن به عنوان کرسی آزاداندیشی یاد می‌شود در برگیرنده کلیه مباحثی است که در چارچوب‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و گفتگوی آزاد علمی و صورت‌های دیگر که متضمن حضور و بحث علمی موافقان و مخالفان یک موضوع است صورت می‌گیرد.

رویکرد آزاد اندیشی

پس از الزام بیان آزادانه دیدگاه و حضور موافقان و مخالفان یک موضوع خاص مهم‌ترین الزام یا قاعده‌ی حاکم بر برگزاری هرگونه کرسی آزاد اندیشی حاکمیت منش و رویکرد اخلاق مدارانه و قانونمندی بر کلیه مراحل برگزاری این کرسی‌هاست.

ضرورت کرسی‌های آزاد اندیشی

ضرورت حاکم بر طرح و اجرای کرسی‌های آزاداندیشی از سوی مقام معظم رهبری در راستای سیاست‌های کلان کشور به عنوان جزیی از تلاش برای احیاء و نوسازی تمدن ایرانی اسلامی و به عنوان فرصت و امکانی به حساب می‌آید که در پرتو فضای مناسب طرح مباحث بنیادین علمی بیش از هر چیز به تحقق جنبش نرم افزاری، توسعه علمی و جلوگیری از تصلب و تعصب علمی و فکری منجر شود. همچنین تحقق این ایده همراه شدن با اقتضائات زمانه در زندگی اجتماعی و درک عمیق شرایط روز  و ناشی از باور به خردمندی انسان،استعدادهای مهم و بسیار بالای مادی و معنوی کشور و ظرفیت‌های فرهنگی و سودمندی طرح دیدگاه‌های مختلف برای ایجاد رشد و تعالی مادی و معنوی کشور می‌باشد.

یکی از مسائل مطرح در باب کرسی های آزاد اندیشی، درک شاکله و روح حاکم بر آن می باشد، به این معنی که کرسی آزاد اندیشی چه می باشد و چه نمی باشد؟

پس از طرح صریح مطالبه رهبری مبنی بر تشکیل کرسی های آزاد اندیشی در سال های اخیر، یک جنب و جوش جدی در بین دانشجویان و اساتید و طلاب حزب اللهی به وجود آمد که بر این مطالبه رخت تحقق بپوشند، اما آنچه در این بین به چشم می خورد اجرای کرسی های آزاد اندیشی در قالب تریبون آزاد، مناظره، سخنرانی، پرسش و پاسخ، کارگاه آموزشی و ... بود در حالی که کرسی های آزاد اندیشی غیر از اینها می باشد چرا که اینگونه برنامه ها توسط تشکل ها و مجموعه های دانشجویی سال های سال است که برگزار می گردد، با این وجود رهبر انقلاب کرسی های آزاد اندیشی را مطالبه می نمایند؛ بر همین اساس متوجه می شویم که کرسی های آزاد اندیشی، تریبون آزاد، مناظره، سخنرانی، پرسش و پاسخ، کارگاه آموزشی و ... نیست.

اما کرسی های آزاد اندیشی چه می باشد و تفاوت کرسی های آزاد اندیشی با قالب های مرسوم چیست؟

در این مجال می خواهیم مختصری در این رابطه بیندیشیم و ببینیم که کرسی های آزاد اندیشی در ظاهر و باطن چه خصوصیاتی دارند که آنها را متمایز می کند:

۱- حاکمیت روح آزاد اندیشی

اولین و مهمترین شاخصه تمایز کرسی های آزاد اندیشی حاکمیت روح آزاد اندیشی در این برنامه است. کرسی آزاد اندیشی به معنی واقعی بستری است که چه شرکت کنندگان در کرسی و چه مجریان کرسی و چه مخاطبین فرصتی می یابند که در مورد موضوع آزادانه و بدون هیچ گونه وابستگی و جمود فکری بیندیشند؛ این در حالی است که در برنامه های مشابه این فرصت غالبا ایجاد نمی گردد که هیچ یک از اقشار متاثر از برنامه آزادانه ذهن و فکر و اندیشه خود را به کار اندازند و با غور در موضوع، اندیشه مورد نظر خود را برگزینند.

۲-مجریان در عرض سایرین قرار می گیرند

از دیگر شاخصه های کرسی های آزاد اندیشی این است که مجریان برگزاری خود را بالاتر و حق تر از دیگران نمی دانند و نظر مجریان برگزاری کرسی به عنوان یک نظر در کنار سایر نظرات مطرح می گردد و باز این مخاطبین هستند که نظر صحیح را که به نظرشان می رسد را برمی گزینند؛ در حالی در سایر برنامه ها هدف مجری این است که نظری که خود دارد و احساس می کند که نظرش حق است را در قالب برگزاری برنامه به سایرین منتقل کند و صرفا یک رابطه یکطرفه انتقال مفهوم برقرار می گردد و دیگر فرصت ارائه نظر و حتی فکر کردن داده نمی شود، بلکه در واقع ارائه نظر با هدف مجری در تناقض است چرا که وی قصد دارد که مطلبی را به مخاطب القا کند ولی با فرصت دادن به دیگران جهت ارائه نظرات ممکن است نقض غرض روی دهد.

۳-سخن مخالف با شرح صدر شنیده می شود

یکی دیگر از ویژگی های کرسی های آزاد اندیشی این است که اگر نظر مخالفی وجود داشته باشد نه تنها این نظر مخالف با سرکوب مواجه نمی شود و صاحب نظر مخالف با مجازات مواجه نمی گردد بلکه با آغوش باز از این نظر مخالف استقبال می گردد، در واقع قوام کرسی های آزاد اندیشی به وجود این نظر های مخالف می باشد.

در حالی که برگزاری برنامه در قالب های مذکور تاحدودی با سرکوب نظر مخالف گره خورده است و اگر شخصی در اینگونه مراسم نظر مخالفی را بیان دارد به خصوص اینکه این نظر مخالف، مخالفتی با حاکمیت یا سیاست حاکم بر مجموعه ای که در آن مجموعه کرسی برگزار می گردد باشد، با قاطعیت با وی برخورد می شود و فرد مورد مواخذه قرار خواهد گرفت.

۴-منطق و اخلاق

آخرین شاخصه ای که به نظر می رسد کرسی های آزاد اندیشی را متفاوت می نماید، وجود منطق و استدلال در آن می باشد و کرسی های آزاد اندیشی در باطن با ولنگاری در فکر و بیان و شالوده شکنی مخالفت می نماید.

اگر روح منطق و اخلاق حاکم نباشد اصلا آزاد اندیشی متحقق نمی گردد، چرا که در فضای هرج و مرج و بی استدلالی امکان نخواهد داشت که فرصتی برای اندیشیدن فراهم گردد و تمام نظرات موجود به گوش مخاطبین برسد.

 به معنای دیگر کرسی آزاد اندیشی در دل خود از یک طرف با تحجر و جمود و سرکوب نظر مخالف مقابله می کند و از طرفی با بی بند و باری در اندیشه و گفتار مخالف است در حالی که سایر قالب ها عمدتا به یکی از این دو شیوه گرایش دارد.

در پایان امید است که کرسی های آزاد اندیشی که از مولفه های اساسی تضمین کننده آینده انقلاب است به دست پرتوان دانشجویان و اساتید و طلاب این مرز و بوم به معنی واقعی تشکیل گردد و از برکات برگزاری آن تمام مستضعفین جهان متنعم گردند.

 

گفتار دوم اهداف و ضوابط عمومی:

اهداف:

1-تشویق جوانان هیاتی به مطالعه و تفکر بیشتر در راستای بصیرت افزایی و نخبه‌پروری فرهنگی، سیاسی و علمی

2- تقویت روحیه حقیقت‌جویی، آزادگی و قانون‌گرایی و توسعه فضای استدلالی، خوداتکایی فکری و تفکر خلاق و رشد فرهنگ نقدپذیری

3- ایجاد فرصت عادلانه برای طرح آزادانه آراء، دیدگاه‌ها و سؤالات پیرامون موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و آگاهی از نظرات مختلف

4- رفع ابهامات و شبهات گوناگون اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با ارائه شفاف شبهه یا ابهام و دریافت پاسخ علمی و منطقی

5- تضارب آراء و حاکم شدن فضای عقلانی و علمی با رعایت اخلاق و منطق گفت‌ وگو

6-  ایجاد محیط امن برای بیان آزادانه و ناصحانه اندیشه‌ها

7-  ایجاد، تقویت و نهادینه‌سازی سبک اسلامی -ایرانی تعامل گفتمانی در بین افراد هیاتی

8-  ایجاد، تقویت و نهادینه‌سازی سنت حسنه گفتگوی آزاد دو یا چند جانبه

9-  تقویت سازوکار و فرایند فرهنگ تولید اندیشه در بین افراد هیاتی

10-  تبیین تدریجی حق در فرایند برگزاری موفق و قانونمند کرسی‌ها

ضوابط عمومی کرسی‌ها

1-  برگزاری کرسی‌ها باید وحدت، همدلی و صمیمیت را بین کلیه اعضای هیات تقویت نماید.

2-  برگزاری کرسی‌ها باید به تحکیم وحدت و تمامیت ارضی و تقویت هویت و وحدت ملی منجر شود.

3- فرایند برگزاری کرسی‌ها باید به ایجاد و نهادینگی سبکی نو از تعامل گفتمانی اسلامی ـ ایرانی در محیط‌ هیات بینجامد؛ تعامل گفتمانی که بارزترین ویژگیهای آن عبارت خواهد بود از:

الف: برجسته‌سازی مبانی، آداب و اصول اخلاق اسلامی و سنت‌های حسنه فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در بیان نظرات، ذکر نام اشخاص، دانشمندان، مشاهیر و نخبگان و اجتناب از توهین و افترا به اشخاص

ب: نمایاندن دانایی محوری، مستند گویی، مسالمت‌جویی و محترم انگاری آراء اشخاص در اثناء گفتگوها

ج: به نمایش گذاشتن مدارا، عدالت و تساوی گفتاری و انصاف‌مداری و عدالت محوری در جریان گفتگوها و داوری میان حامی و منتقد

د: آشکارسازی وفاداری به اصول موضوعه مورد قبول آحاد مردم ایران در حوزه سیاست و حکومت

ه:نشان دادن تمرکز محوری موضوعی و الزام به چارچوب موضوع مورد بحث در جریان گفتگو

 گفتار سوم اجرائیات نرم افزاری برگزاری کرسی:

در نظام جمهوری اسلامی ایران، نقش محیط های فرهنگی بخصوص هیات های مذهبی بسیار اساسی و سرنوشت ساز بوده و استقلال فکری آن اهمیت     ویژه ای داشته است.

و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری بر پایه ریزی و اجرای کرسی های آزاداندیشی در فضای جامعه به ویژه هیاتهای مذهبی، پرداختن به این بحث ضروری است. پس در ادامه بحث اجرائیات نرم افزاری در برگزاری یک کرسی آزاداندیشی در سه حوزه ذکر می شود :

۱)تعیین موضوع : اولین گام در برگزاری یک جلسه آزاداندیشی تعیین موضوع قابل اهمیت و اصلی کرسی می باشد چرا که مابقی حواشی کرسی پیرامون این متن شکل می گیرد در انتخاب و تعیین این موضوع مواردی چند باید مورد توجه قرار گیرد.

الف) تطابق موضوع با محیط، به دومعنا، اول اینکه اگر محیط را منطقه جفرافیایی که هیات در آن واقع است تعریف کنیم طبیعتا در این تطابق و با عنایت به اصل اقتضایی بودن بعضی مباحث موضوعیت پیدا می کند و بعضی خیر. به عنوان مثال به طور عام در هیاتهای بزرگ کشور مباحثی چون اختلافات مذهبی و یا قوم گرایانه موضوعیت نداشته و مبتلا به نمی باشد، در حالی که در هیاتهای کوچک و محلی بنا به فراخور آن اختلافات مذهبی و قوم گرایانه از چالش های اساسی و مرتبط می باشد. دوم در تعریف دیگر از محیط، اگر محیط را فضای غالب در هر هیات تعریف کنیم می توانیم به اینکه فضای هر هیاتی بیشتر چه موضوعاتی را می پسندد یا رد می کند راه پیدا کنیم . مثلا بعضی هیاتها تحت لفظ کلی سیاسی بودن قرار می گیرند و پرداختن به مسایلی چون مردم سالاری دینی، غرب شناسی و یا حتی فمنیسم در آنها مخاطبان خاص خود را  دارد. و در برخی دیگر مثل هیات صاحب الزمان(عج) اینگونه مسائل موضوعیت ندارد و برای آن باید راهکار اندیشید.

ب)تطابق موضوعات با فضای هیات موضوعاتی چون مسایل دینی و فرهنگی و حوزه جوانان و ... به فضای هیات مرتبط تر به نظر می رسند تا حوزه های تخصصی عمیق فلسفی و یا موارد خاص در حیطه های علمی. به طور کلی می توان گفت که باید موضوعات به گونه ای انتخاب شوند که در ضمن در نظر گرفتن مخاطبان عام، جوان بودن، دانشجو بودن و ... در آنها نیز لحاظ شود. همگونی و هماهنگی فضای هیات با مولفه هایی چون نشاط و جوانی و .... که به کرات در سخنان رهبر انقلاب آمده است با مباحث مطرح شده در این کرسی ها حفظ شود .

ج) اولویت بندی موضوعات نیز ضروری به نظر می رسد. طبیعتا لازم است بر موضوعات مبتلابه زمان فعلی و یا آنهایی که در زمان نزدیک چالش ایجاد می کنند تمرکز شود این موضوعات معمولا می توانند مشکلات روز هیات و روستا را حل کرده و موجبات پیشرفت هیات و روستا را فراهم کنند.

۲) حوزه مخاطب : در درجه اول مخاطب شامل جوانان و کسانی هستند که بطور مستقیم حوزه نفوذ و تاثیرپذیری این مباحث می باشند و در درجه دوم و بطور غیر مستقیم خانواده ها و دیگر افراد در ارتباط با ایشان کرسی های مطرح شده می باشند. در حوزه مخاطب دو نکته اساسی قابل تامل است.اول؛ شیوه انتخاب و یا دعوت مخاطبین جهت حضور در جلسه که چه به لحاظ اجرایی در بعد تبلیغات و اطلاع رسانی و چه به لحاظ کیفیت اعضای شرکت کننده حایز اهمیت است. چگونگی دعوت از ایشان و طرح موضوع می تواند نوع نگاه به مخاطب را به کار و جدی بودن آن را نشان می دهد.دوم؛ سطح اطلاعات و معلومات مخاطب پیرامون موضوع ها قابل بحث است چرا که همگونی و نزدیک بودن سطح افراد به یکدیگر در پیشبرد مباحث مطرح شده در حوزه کرسی های آزاد اندیشی مهم می باشد.که به این جهت تدوین یک سیر یا فرایند برای یک سطح کردن دانش مخاطبین پیشنهاد می شود به عنوان مثال اگر قصد داشته باشیم یک کرسی آزاداندیشی پیرامون بحث سیاست های اقتصادی دولت و نقد و نظر پیرامون آن برگزار کنیم، شایسته است که از مدتی قبل از برگزاری کرسی تعدادی نشریه به صورت ویژه نامه و یا پخش فیلم های مرتبط از اظهارات مسئولین مربوطه و یا اظهار نظرات متفاوت کارشناسان در قالب بردهای دانشجویی، اطلاعاتی جامع و هماهنگ را به مخاطبان برسانیم. که این امر اثر مناسبی در همسان سازی سطح معلومات مخاطبان دارد .

۳) طرفین موضوع: اصولا کرسی آزاداندیشی زمانی معنا پیدا می کند که بر سر موضوع مورد بحث چالشی وجود داشته باشد. گاهی در مورد موضوعی خاص چالشی وجود ندارد و یا جای طرح آن چالش هیات نمی باشد. وجود چالش در مورد بحث، دو طرفه بودن آن را تایید می کند. در انتخاب طرفین بحث مدل پیشنهادی بدین گونه می باشد که ابتدا باید موضع خود را به عنوان برگزار کننده کرسی به صورت واضح به لحاظ گفتمانی مشخص کنیم. درانتخاب اساتید (طرفین بحث) دو نفر را به عنوان مبلغ یک گفتمان و دو نفر دیگر را به عنوان گفتمان دیگر انتخاب می کنیم . دو نفر هم به عنوان هیئت منصفه  یا داور مشخص می شوند تا نظارت مناسب بر روند بحث داشته باشند. جهت حفظ بحث در چهار چوب اصلی خود حتما وجود یک مجری یا گرداننده جلسه ماهر و بی طرف ضروری به نظر می رسد. نکته قابل توجه در مورد طرفین بحث توجیه مناسب آنها در مورد مسایلی چون مدت زمان جلسه، عمق بحث، استدلالی و عقلایی بودن بحث و حاکمیت منطق و اخلاق در روند کرسی می باشد، که باید مورد توافق همگی آنها قرار گیرد .

 گفتار چهارم منشور اخلاقی:

از  آنجا که اخلاق موهبتی است  که همه انسانها ، در هر زمان و مکانی به آن نیازمند  می باشند بر آن شدیم تا با تدوین منشور اخلاقی  چراغی روشن فرا روی خود قرار داده  تا با تکیه بر این اصول اخلاقی  در رسیدن به اهداف خویش نائل گردیم.

1-حق گمشده مومن است. در مباحثات همیشه دنبال حق و حقیقت باشیم و این را بدانیم که احقاق حق همیشه بهتر از اثبات حقانیت ماست. پس اشتباهاتمان را بپذیریم که این نشانه بزرگواری است.

2-هدف و انگیزه ما تنها و تنها برای دستیابی به حق و حقیقت می باشد.

3-این نکته را باید همیشه به خاطر داشته باشیم که آزادی اجتماعی به هیچ عنوان از آزادی معنوی جدا و منفک نیست.

4-سزاوار  نیست که با  طعنه زدن و لعن کردن و ناسزا گویی،موجبات ناراحتی  و آزار دوستان خویش را فراهم سازیم.

5-خشم و عصبانیت،ایمان را تباه می کند همان گونه که سرکه عسل را ، و خشم و عصبانیت را که نوعی دیوانگی ست ترک کرده چرا که توانا ترین  افراد  در 6-تشخیص درست، کسانی هستند که عصبانی و خشمگین نشوند.

7-تحجر و جمود  دو  عامل  دور ی  ازمتصف شدن به صفت عدالت بوده   وسبب می شود هویت و ارزش خویش را از دست بدهیم.

8-از استهزا و تمسخر کردن دیگران باید پرهیز  نمود چرا که در غیر این صورت امیدی به دوستی خالصانه نیست.

9-داشتن صبر و شکیبایی شجاعتی است که با نشستن بر مرکب آن می توان به خط پایان پیروزی رسید.

10-از آنجا که اصل معنی  غرور فریب خوردن است  هرگز فریفته علوم اندک خویش نگشته و با تواضع  و زانو زدن در مقابل حقیقت   بر علم و دانش خویش می افزائیم.

11-ازآنجا که  دروغ گویی موجب فراموشی و هلاکت صاحبش می شود  داشتن صداقت در گفتار و بیان را بهترین شیوه ی مناظره ی علمی می دانیم.

12-احترام گذاشتن به دیگران اکرام خداوند متعال می باشد و لذا از تحقیر کردن بندگان خدا پرهیز کرده چرا که اهانت به دیگران درحکم محاربه با خداست.

13-از ورود به نزاع های غیر علمی و مجادلات روزمره اجتماعی  پرهیز نموده چرا که شان ما بسیار بالاتر از همه ی اینها است.

14-خودمان را کاملا بر صراط مستقیم و دیگران را کاملا گمراه ندانیم. که این نگاه نشانه گمراهی خودمان است.

 

 فرم نظر سنجی کرسی های آزاد اندیشی

 

فرهیخته گرامی با سلام

با عنایت به محتویات منشور علمی و اخلاقی کرسی های آزاداندیشی که مطالعه فرمودید و در راستای هم اندیشی با حضرتعالی در برگزاری هر چه بهتر جلسات، لطفا با ارایه پاسخ های دقیق به سوالات ذیل که به همین منظور تدوین شده ما را یاری نمایید.

                                                                      با تشکر فراوان

1-آیا مایل به حضور در جلسات هستید یا خیر؟

بلی           خیر

2-چنانچه پاسخ شما "بلی" است، لطفا جدول و ادامه سوالات ذیل را تکمیل نمایید.

نام و نام خانوادگی

تحصیلات

توانایی و مهارتهای دیگر

آیا تمایل به همکاری در انجام و برگزاری دارید؟

میزان همکاری

نوع همکاری

 

 

 

 

 

 

-تمام وقت

-نیمه وقت

 

-دبیر جلسات

-منشی جلسات

-پذیرایی کننده

-هماهنگی کننده

-دعوت از اساتید مدعو

-سایر (با ذکر عنوان)

--------------

 

3-چه زمانی را برای برگزاری کرسی ها مناسب می دانید؟ (روز و ساعت)(برای شش ماه اول سال 1394)

الف) شنبه ها بین ساعت 6-8 عصر          

ب) یکشنبه ها بین ساعت 6-8 عصر

ج) دوشنبه ها بین ساعت 6-8 عصر

د) سه شنبه ها بین ساعت 6-8 عصر

ه) چهارشنبه ها بین ساعت 6-8 عصر

و) پنجشنبه ها بین ساعت 5-7 عصر

ز) جمعه ها بین ساعت 5-7 عصر

ح) سایر (با ذکر روز و ساعت).........................................

 

4-مکان پیشنهادی شما برای برگزاری جلسات کدام گزینه است؟

الف) حسینیه صاحب الزمان

ب) مکان در نظر گرفته شده (حوالی میدان ولیعصر تهران)

ج) منزل شخصی یکی از اعضا(به صورت چرخشی)

د) سایر(با ذکر نام)................................................

 

5-پذیرایی جلسات در چه حد باشد خوب است؟

الف) چای و شیرینی

ب) چای و میوه

ج) میوه

د) آبمیوه و کیک

ه) سایر (با ذکر عنوان)........................................................

 

6-نظر شما در خصوص سطح علمی ، تحصیلی و مسوولیتی سخنرانان مدعو کدام گزینه است؟

الف) فوثق لیسانس و بالاتر

ب) فقط دکترا

ج)حوزوی

د)استاد دانشگاه

ه)مسوولین دولتی

و)پژوهشگر

ز) باتجربه و کارکشته

ح) فرقی ندارد

ط) سایر (با ذکر عنوان).............................................................

 

7-موضوعات اصلی کرسی ها در چه زمینه/زمینه هایی باشد بهتر است؟

الف) مسائل حسینیه و هیات

ب) مسائل داخلی کشور

ج) مسائل علمی

د) مسائل روستا

ه) مسائل متفرقه

ه) مسائل سیاست خارجی

ز) مسائل انتخابات(با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس در اسفند سال آینده)

ح) سایر(با ذکر عنوان) .............................................................................

 

8-آیا فکر می کنید تعداد جلسات ماهیانه کافی است؟    بلی               خیر

در صورت منفی بودن پاسخ، گزینه مورد نظر خود را تعیین نمایید.

الف) هفته ای یکبار(4 جلسه در ماه)

ب) دو هفته یکبار(2 جلسه در ماه)

ج) سه هفته یکبار+یک جلسه فوقالعاده در تعطیلات همان ماه (2 جلسه در ماه)

د) هر 10 روز یکبار(3 جلسه در ماه)

ه) سایر(با ذکر عنوان) .............................................................................

 

9- آیا با حضور خانمها در جلسات موافقید؟

بلی                 خیر

 

10-سایر پیشنهادات و نظرات:



موضوعات مرتبط:

تاريخ : | | نویسنده : مدیر |